052-220-5015

אקלום דגים באקווריום

שיטת האקלום "השקית הצפה" שמפורטת במאמר זה מומלצת לדגי מים מתוקים, דגי מים מלוחים וחסרי חוליות שנחשבים לחזקים.

אחד השלבים החשובים ביותר במעבר הדג מהשקית אל האקווריום הביתי הוא שלב האקלום שמשפיע באופן ישיר על בריאות הדגים בטווח הקצר והטווח הארוך. לאחר שקיבלנו את הדגים בתוך שקית מלאה בחמצן מומלץ להגיע לאקווריום עד כשעה-שעתיים מהרכישה ולא להשאיר את הדגים זמן ממושך מדי בשקית. תהליך המעבר מהשקית אל תוך מי האקווריום צריך להיות איטי ומדוד כדי להרגיל את הדגים אל סביבתם החדשה.

בעת ההגעה לאקווריום יש לכבות את התאורה של האקווריום ולהניח את השקית על פני המים למשך 10 דקות לצורך השוואת טמפרטורות, מניעת סטרס לדגים והתפרצות של מחלת "הנקודות הלבנות". בשלב זה נשים לב כי הדגים מתנשמים בכבדות ומאבדים את גוון צבעם עקב הסטרס (כנ"ל חסרי חוליות).

אם כבר יש דגים וותיקים בתוך האקווריום כדאי לנצל את זמן ההמתנה ולהאכיל רק אותם טרם הכנסת הדגים החדשים.

אחרי 10 הדקות נפתח את השקית ונצמיד אותה בעזרת קליפס לדופן האקווריום כך שלא תזוז ולא יחדרו או יצאו ממנה מים.

כעת נתחיל בתהליך השוואת הכימיה של המים – השוואה בין ערכים של המים בשקית (מים מהחנות) ולבין המים שבאקווריום:

נוסיף כוס מים מהאקווריום אל תוך השקית, ונחזור על פעולה זאת בכל 5 דקות עד שכמות המים בשקית הוכפלה- תהליך שצריך לערוך בערך כחצי שעה. שימו לב – אם מדובר בדגים רגישים או חסרי חוליות רגישים ניתן לפעול לפי המאמר שצויין לעיל, או שנעשה פעולה זאת פעם נוספת: נרוקן חצי מכמות המים בשקית ונשפוך לביוב (ולא לתוך מי האקווריום) ולאחר מכן נחזור על סעיף זה פעמיים-שלוש.

בסוף התהליך נשחרר את הדגים מהשקית לתוך האקווריום בעזרת רשת ייעודית לדגי נוי. רצוי שלא לשפוך את המים מהשקית לתוך האקווריום בכדי להימנע מהעברת מחלות וטפילים שהיו בחנות דגי-הנוי אל תוך האקווריום.

ביממה הראשונה לאחר אקלום והכנסת דגים חדשים:

כדאי להימנע מהאכלת הדגים באקווריום כיון שהינם בסטרס ולא בטוח שהתעניינו במזון שעלול להירקב ולגרום להרעלה.

סימפטום נוסף שעלול להתרחש בעת הכנסת דגים חדשים לאקווריום הוא חלוקת טריטוריות ולכן ייתכן כי נבחין שהדגים הוותיקים תוקפים את הדגים החדשים. התנהגות זו אופיינית בעיקר לדגים ממשפחת הציקלידים כולל דיסקוסים (מים מתוקים), ולדגים ממשפחת המים המלוחים.

מומלץ לסיים את תהליך האקלום ולהשאיר את תאורת האקווריום מכובה ליממה אחת בכדי להימנע מסטרס ומלחמות טרטוריה בין הדגים.

לאחר ימים בודדים המצב אמור לחזור לקדמותו: בעלי החיים החדשים יצאו מהאפאטיות והפחדנות, יחזרו להיות פעילים וצבעם המקורי יתחזק.

אם ברצונכם לערוך אקלום לדגים עדינים או אלמוגים כדאי שתפעלו לפי המאמר: "אקלום דגי-נוי עדינים, חסרי חוליות ואלמוגים ע"י שיטת הטיפטוף". שיטה זו יותר ארוכה ועדינה מאשר מפורט כאן לעיל ולכן מתאימה לבעלי חיים רגישים לשינויים מיידיים בכימייה של המים.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

אקלום והכנסת דגי-נוי חדשים לאקווריום