052-220-5015

מחלת הנקודות הלבנות באקווריום

מחלת הנקודות הלבנות היא מהנפוצות ביותר אצל דגי אקווריום מים מתוקים ומלוחים וכדאי לטפל בה במהרה מיד לאחר שזיהינו אותה על קשקשיו וסנפיריו של הדג מפני שמחלת הנקודות הלבנות יכולה להתפשט במהירות ולהדביק את כל דגי האקווריום. אם מחלת הנקודות הלבנות לא תטופל בהקדם, עלולים כל דגי האקווריום להידבק בתוך ימים בודדים ולאחר מכן אף למות.

מהן הנקודות הלבנות על הדגים

"מחלת הנקודות הלבנות" (Ichthyophthirius multifiliis) היא מחלה הנגרמת על ידי חיידקים טפילים בשם ("קריפטוקריון" Cryptocaryon). הסימפטום של המחלה הוא נקודות לבנות קטנות בגודל "ראש סיכה" מפוזרות לאורך כל גופו וסנפיריו של הדג. כאשר מחלת הנקודות הלבנות פורצת על דג, הוא נוטה לשחות פחות מהרגיל, להיות אפאתי וסנפיריו יהיו מכווצים. בנוסף נבחין בירידה בתאבון, תנועות פתאומיות בניסיון "להתגרד" על פני אלמנטים שונים באקווריום (כמו סלעים, גזעים, חצץ וכו').

מחזור החיים של טפיל הנקודות הלבנות
לאחר שטפיל הנקודות הלבנות חדר לאקווריום או לבריכת הנוי הוא מרחף במים עד אשר "נתפס" ומתיישב על דג, אך בשלב זה עדיין לא ניתן להבחין בסימפטומים של המחלה. בשלב הבא מתחיל הטפיל "לחפור" מתחת לשכבה הרירית שעוטפת את גופו של הדג וניזון מרקמותיו. לאחר מספר ימים בודדים הטפיל פורץ את שכבת העור ונוצרת בליטה קטנה שנראית בעין אנושית כנקודה קטנה ושם הטפיל יחיה בימים הקרובים. הטפיל ימשיך לגדול עד אשר יתנתק מעור הדג ויפול לקרקעית האקווריום (לחצץ) ושם יתחיל להתרבות.

מדוע פורצת מחלת הנקודות הלבנות על דגים

הטפיל מגיע אל האקווריום שלנו כ-"טרמפיסט" על דג חדש שהוספנו מאקווריום אחר אשר היה נגוע במחלת הנקודות הלבנות, או באמצעות מים מהשקית אשר הגיעו יחד עם הדג שקנינו. מחלת הנקודות הלבנות פורצת בעיקר כאשר דג נמצא במצב של סטרס (לחץ) מכל סיבה, למשל בעת מעבר של דג בין אקווריומים, או כאשר דג נתקף ע"י דגים דומיננטיים יותר ומונעים ממנו לאכול, איכות מים ירודה וכדומה. במצב זה של הסטרס נחלשת מערכת החיסון של הדג ונפגעת יכולת ההתנגדות שלו לחיידקים, טפילים ומחלות. סוגי דגים שסובלים במיוחד מהתפרצות מחלת הנקודות לבנות הן משפחת הבוטיות ובעיקר "בוטיה ליצן", אך גם ציקלידים, משריצים, טטרות וכדומה.

טיפול במחלת נקודות לבנות על דגי מים מתוקים

הדרך היעילה ביותר לחסל את מחלת הנקודות הלבנות באקווריום או בבריכת נוי היא ע"י תרופה ייעודית לכך שנמכרת בכל חנות לממכר ציוד לדגי-נוי. את הטיפול התרופתי נבצע על כל מי האקווריום והאלמנטים הנמצאים בתוכו, כיוון שטיפול נקודתי והפרדה של דג נגוע במחלת הנקודות הלבנות אינה דרך יעילה, שכן החיידקים נמצאים בכל במי האקווריום ובקרקעית.

לפני השימוש בתרופה נבצע את הפעולות הבאות:
– נוציא "פחם פעיל" מהפילטר ונזרוק לפח גם אם טרם סיים את תפקידו כיוון שהנו נגוע בטפילי מחלת הנקודות הלבנות. בנוסף, פחם פעיל בפילטר סופח אליו את התרופה ולכן מוריד את יעילותה.
– נכבה את תאורת האקווריום למשך כל זמן הטיפול על מנת להגביר את האפקטיביות. הטפיל משתחרר מהנקודות הלבנות במשך שעות החשכה, לכן הטיפול הטוב ביותר יהיה ללא תאורה.
– יש לקרוא היטב את הוראות השימוש על גבי התרופה- לשים לב להוראות המינון ולא לחרוג ממנו ביחס לנפח המים באקווריום, כמו כן להיצמד להוראות משך זמן הטיפול. ישנן גם תרופות נגד מחלת נקודות לבנות אשר מצריכות כיבוי של מערכת ה-UV (אם ישנה כזאת -במיוחד בבריכות נוי). חלק מהתרופות למחלת הנקודות הלבנות מכילות חומרים אשר צובעים את המים בכחול אך תוך מספר שעות הצבע יעלם לחלוטין. כמו כן התרופה עלולה לפגוע במושבת הבקטריה החיובית אשר בפילטר ולכן נעקוב אחרי מדדי ה- "אמוניה" ו-"ניטריט" (בהרחבה ראה מאמר "סייקל באקווריום ובבריכת הנוי").
– בסיום הטיפול התרופתי נבצע החלפת מים של 40-50 אחוז ונוסיף "פחם פעיל" לפילטר כדי שיספח אליו את שאריות התרופה.

תרופות נפוצות לטיפול נגד מחלת הנקודות הלבנות :
Sera – Costapur
jbl- punktol
Tetra- Medica ContraIck

טיפול במחלת הנקודות לבנות באקווריום מים מתוקים ללא שימוש בתרופה

ניתן לבצע טיפול נגד מחלת הנקודות הלבנות ללא תרופה בתנאי שדגי-הנוי באקווריום הם מסוג המסוגל לחיות בטמפרטורה של 29-30 מעלות צלזיוס (למשל דיסקוסים). אם אכן כך אז נעלה בהדרגה את טמפרטורת המים כ-1 מעלה בכל שעתיים, ומקסימום עד לטמפרטורה שנזכרה לעיל. את טמפרטורת המים נשאיר כך למשך 18 ימים, גם אם הנקודות הלבנות נעלמו מגופם של הדגים. המטרה של העלאת הטמפרטורה היא לזרז את מחזור חייו של הטפיל, לקצר את הזמן שבו הוא נימצא על גוף הדג, למנוע מהטפיל להתרבות ולבסוף להשמיד אותו. ראוי לציין שדרך זו אינה מבטיחה את חיסול טפיל הנקודות הלבנות באופן וודאי.

יש לשים לב כי בזמן חימום האקווריום יש להעשיר את המים בחמצן מומס כיוון שרמת החמצן במים יורדת ככל שהטמפרטורה במים עולה. נבצע זאת ע"י שימוש במשאבת אוויר חזקה יותר ונכוון את צינור יציאת המים מהפילטר כלפי פני המים. אם נבחין בדגים אשר מגיעים אל פני המים ומתקשים בנשימה אז דעו שרמת החמצן במים אינה מספיקה ויש להגבירה ע"פ הדרך שנזכרה לעיל.

טיפול במחלת נקודות לבנות על דגי מים מלוחים

מחלת הנקודות הלבנות במים מלוחים שונה ממים המתוקים. הטפילים אינם רגישים לשינויים בטמפרטורות כך שמיותר להעלות את טמפרטורת המים באקווריום כמו שנהוג לעשות באקווריום מים מתוקים. הטיפול היעיל ביותר לטיפול נגד נקודות לבנות באקווריום מים מלוחים הוא שימוש בתרופה על בסיס נחושת – "קופר", אך לפני השימוש בתרופה יש לקחת בחשבון מספר גורמים שעלולים להוות אסון אם לא ננקוט באמצעי זהירות.

ראשית אלמוגים וחסרי חוליות רגישים לחלוטין לקופר ויסיימו את חייהם באותו הרגע שבו יפגשו עם החומר, על כן טיפול זה לא רלוונטי באקווריום ריף אלא רק במרינה (על ההבדלים אפשר לקרוא בהרחבה במאמר: "בניית אקווריום מים מלוחים"). בנוסף, שאריות של הקופר נשארות על הסלעים ועל החול לטווח ארוך מאוד ולכן אם עשינו שימוש בתרופה לא נוכל להשתמש בסלעים והחול בעתיד לאקווריום ריף (ראה מאמר: "סלעים חיים"). הקופר אף פוגע במושבת הבקטריה החיובית אשר בפילטר ולכן נעקוב אחרי מדדי ה- "אמוניה" ו-"ניטריט" (בהרחבה ראה מאמר "סייקל באקווריום ובבריכת הנוי").

לפני השימוש בתרופה נבצע את הפעולות הבאות:
– חובה לעקוב באופן יומי אחר כמות הקופר במים באמצעות "קיט בדיקת קופר" כדי למנוע מינון יתר אשר יוביל לקריסה של כל המערכת ומוות של הדגים, או מינון חסר אשר יוביל לחוסר אפקטיביות של הטיפול .
-יש לקרוא היטב את הוראות השימוש על גבי התרופה ולא לחרוג מהמינון המומלץ ביחס לנפח האקווריום, כמו כן להיצמד להוראות משך זמן הטיפול.
בסיום הטיפול התרופתי (במרינה) נבצע החלפת מים של 40-50 אחוז ונוסיף "פחם פעיל" לפילטר כדי שיספח אליו את שאריות התרופה.
-באקווריום ריף (אלמוגים וחסרי חוליות) ננסה לתפוס את הדג הנגוע במחלת הנקודות הלבנות בשלב המוקדם ביותר עוד טרם התפשט לדגים אחרים, ולהעבירו לקרנטינה (מיכל בידוד) ולטפלו בעזרת קופר.

טיפול במחלת הנקודות לבנות באקווריום מים מלוחים ללא שימוש בתרופה

ניתן לבצע טיפול נגד מחלת הנקודות הלבנות ללא תרופה (באקווריום מרינה בלבד) ע"י הורדת רמת המליחות באקווריום בהדרגה עד ל-1.011. "הדרגה" משמעותה הורדת רמת מליחות אחת (למשל מ-1.025 ל-1.024) בכל שעתיים, ומינימום עד לרמת המליחות שנזכרה לעיל. את רמת מליחות זו נשאיר למשך 28 ימים, גם אם הנקודות הלבנות נעלמו מגופם של הדגים. המטרה של הורדת רמת המליחות באקווריום מים מלוחים היא למנוע מהטפיל להתרבות ולבסוף להשמיד אותו. ראוי לציין שדרך זאת יעילה ברוב המקרים אך אינה מבטיחה את חיסול טפיל הנקודות הלבנות באופן וודאי.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

טיפול בנקודות לבנות על הדגים