052-220-5015

אקלום עדין שיטת הטיפטוף

שיטת האקלום המפורטת במאמר זה הינה ע"י טפטוף מים לתוך דלי סטרילי ומומלצת לדגים עדינים מאוד ממשפחת המים המלוחים, דיסקוסים, חסרי חוליות ואלמוגים. בעלי חיים אלו יותר רגישים לשינויים בטמפרטורה, בחומציות המים (PH), במליחות, אמוניה, ניטריט ופרמטרים נוספים בכימיה של המים.

אם ברצונכם לערוך את האקלום הסטנדרטי והנפוץ על ידי שיטת "השקית הצפה" לדגי-נוי, כדאי שתפעלו לפי המאמר: "תהליך אקלום דגי-נוי חדשים באקווריום"

אחד השלבים החשובים ביותר במעבר הדג מהשקית אל האקווריום הביתי הוא שלב האקלום שמשפיע באופן ישיר על בריאות הדגים בטווח הקצר והטווח הארוך. לאחר שקיבלנו את הדגים בתוך שקית מלאה בחמצן מומלץ להגיע לאקווריום עד כשעה-שעתיים מהרכישה ולא להשאיר את הדגים זמן ממושך מדי בשקית. תהליך המעבר מהשקית אל תוך מי האקווריום צריך להיות איטי ומדוד כדי להרגיל את הדגים אל סביבתם החדשה.

לשיטת האקלום ע"י טפטוף יש צורך להצטייד בכלים הבאים:

דלי סטרילי
צינור אוויר 2-3 מטר
ברז לצינור אוויר
קליפס – לתפוס את צינור האוויר בתוך האקווריום
משאבת אוויר שתחמצן את המים בתוך הדלי בזמן הטפטוף

בעת ההגעה לאקווריום יש לכבות את התאורה של האקווריום. נניח את השקית בסאמפ למשך 20 דקות לצורך השוואת טמפרטורות. בשלב זה נשים לב כי הדגים מתנשמים בכבדות ומאבדים את צבעם עקב הסטרס (כנ"ל אלמוגים וחסרי חוליות).

אם כבר יש דגים וותיקים בתוך האקווריום כדאי לנצל את זמן ההמתנה ולהאכיל רק אותם טרם הכנסת הדגים החדשים.

אם ברשותכם מספר שקיות של בעלי חיים שהוצאו מאקווריומים שונים בחנות דגי הנוי, עם מים שונים, אזי נמיין אותם לפי קבוצות ונפעל בנפרד בכל הסעיפים בהמשך.

העבירו בעדינות רבה את המים ובעלי החיים יחדיו לתוך דלי סטרילי. כדאי להיערך לתהליך זה מראש ולבקש בחנות דגי הנוי לארוז את בעלי החיים בתוך שקית גדולה יותר מהרגיל בשביל שיהיה מספיק מים בתוך הדלי. אם כמות המים שבשקית אינה מספקת אז אפשר להשעין את הדלי על צדו כך שהדגים ירגישו בנוח עם מספיק מים ולא "ישכבו על הצד".

נניח את הדלי על הרצפה מתחת לאקווריום ונוסיף משאבה ואבן אוויר בקצב איטי ועדין מאוד.

נתחיל בתהליך השוואת הכימיה של המים – השוואה בין ערכים של המים שבדלי (מים מהחנות) ולבין המים שבאקווריום:

נחבר צינורית קטנה (צינור אוויר) בין מי האקווריום למים שבדלי ובאמצעות פעולת יניקה עם הפה ("חוק כלים שלובים") התחילו טפטוף של מי האקווריום אל הדלי בקצב של 2-3 טיפות בשנייה. ניתן לווסת את קצב הטפטוף ע"י ברז של צינור אוויר או ליצור קשרים קטנים בצינורית. לאחר שעה בערך, כמות המים בדלי אמורה להכפיל את עצמה לכן נרוקן חצי מכמות המים בדלי ונשפוך לביוב (ולא לתוך מי האקווריום). לאחר מכן נחזור על סעיף זה פעמיים-שלוש לפי רמת הרגישות של בעל-החיים.

בסוף התהליך נשחרר את בעלי-החיים מהדלי לתוך האקווריום בעזרת רשת ייעודית לדגי נוי. רצוי שלא לשפוך את המים מהדלי לתוך האקווריום בכדי להימנע מהעברת מחלות וטפילים שהיו בחנות דגי-הנוי אל תוך האקווריום.

ביממה הראשונה לאחר האקלום:

כדאי להימנע מהאכלת בעלי-החיים באקווריום כיון שהינם בסטרס ולא בטוח שהתעניינו במזון שעלול להירקב ולגרום להרעלה.

סימפטום נוסף שעלול להתרחש בעת הכנסת דגים חדשים לאקווריום הוא חלוקת טריטוריות ולכן ייתכן כי נבחין שהדגים הוותיקים תוקפים את הדגים החדשים. התנהגות זו אופיינית בעיקר בדגים ממשפחת המים המלוחים ולדיסקוסים.

מומלץ לסיים את תהליך האקלום ולהשאיר את תאורת האקווריום מכובה ליממה אחת בכדי להימנע מסטרס ומלחמות טרטוריה בין הדגים.

לאחר ימים בודדים המצב אמור לחזור לקדמותו: בעלי החיים החדשים יצאו מהאפאטיות והפחדנות, יחזרו להיות פעילים וצבעם המקורי יתחזק.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

אקלום בשיטת הטיפטוף