052-220-5015

דג קרב סיאמי

דג הקרב הסיאמי מגיע מדרום מזרח אסיה ושייך למשפחת ה-"גוראמיים". ייחודם של דגי הקרב הוא במבנה זימיהם המאפשר להם נשימת אוויר אטמוספירי מפני המים, ולא כמו יתר הדגים ע"י חמצן מומס העובר דרך זימיהם – להרחבה קרא מאמר: "כיצד דגים נושמים"

את שמו – "דג קרב" הוא קיבל עקב עוינותו הרבה לדגים אחרים ובמיוחד לזכרים בני אותו המין. עוינות זו מתבטאת בפרישת סנפירים, הרחבת הזימים ואף בלחימה עד מוות. ניתן לראות מחזה זה ע"י הצבת מראת זכוכית מול הדג- אבל רק לכמה דקות בכדי שלא יתעייף.

אורכו של זכר הקרב מגיע עד 7 סנטימטרים והנקבה עד 5 ס"מ. צבעיו בווריאציות ובצבעים מגוונים – לבן, אדום, כחול, ירוק, צהוב, תורכיז וכו'. אורך חייו בשבי בתנאים טובים הוא כ 2 – 5 שנים.

לנקבת הקרב, לעומת הזכר אין את יצר הלחימה וניתן לשלבה עם דגים אחרים. ניתן להבדיל בין המינים ע"י סנפירי גופה של הנקבה שהינם קצרים יותר מאשר הזכר. (ישנם מינים חריגים כדוגמת זכרי הזן "פלאקט" אשר להם סנפירים קצרים). לנקבה בנוסף יש "פטמית" קטנה שהיא בעצם צינורית הטלת הביצים. אפשר לזהות זאת ע"י בחינת הדג בין סנפירי הגחון שם נראה בליטה לבנה בקוטר של כ-1 מ"מ. קיים סימן נוסף והוא פסים לבנים רוחביים על גופה כאשר היא מבחינה בזכר, מה שמעיד על תגובה מינית.

תזונה והאכלת דג קרב

דג הקרב ניזון בטבע מתולעי דם וזחלי יתושים. באקווריום ישמח לאכול תולעי דם יבשות או כל סוג אחר של מזון דגים. יש להקפיד על האכלה מדודה כיוון שנהוג לגדל את דגי הקרב באקווריומים קטנים ללא פילטר ועל כן הכמות המומלצת היא 2-3 גרגרים קטנים/תולעים מיובשות פעם ביומיים ולא לחרוג מכמות זאת כיון שהמזון יירקב והמים יזדהמו. אם קיים פילטר באקווריום אזי ניתן להאכיל פעם ביום כמות זהה לזו אשר נזכרה לעיל.

תחזוקה שוטפת לדג קרב

באקווריום של דג קרב ללא פילטר נבצע החלפת של כל המים פעם בשבוע. את המים החדשים נכניס אחרי השוואת טמפרטורה ,שימוש ב"אנטי כלור" והוספת מלח גס במינון של כף מלח גס (רק גס) שטוחה לכל 20 ליטר מים וזאת בכדי למנוע מחלות וזיהומים (להרחבה קרא את המאמר" "הוספת מלח למים"). מומלץ מאוד לכסות את האקווריום במכסה כיוון שלעיתים דגים אלו מחליטים לקפוץ וכתוצאה מכך מתייבשים ומתים מחוץ למים. רצוי להימנע גם משימוש בחצץ בקרקעית האקווריום בכדי להימנע מהצטברות שאריות מזון ורפש.

טמפרטורת המים לדג קרב

הטמ' לדג קרב צריכה להיות בטווח של 22-29 מעלות לכן כדאי לשים לב לטמפרטורת המים באקווריומים עם נפח מים קטן אשר נמצאים בקרבת מזגן או שמש ישירה.

שילוב דג קרב עם דגים נוספים

את נקבות הקרב אפשר לשלב עם דגים אחרים ועדינים כדוגמת משריצים, גורמים וטטרות למיניהן. לגבי הזכר, אם הוא דייר באקווריום קטן או צנצנת אזי לא ניתן לשלבו עם דגים אחרים ולבטח לא עם זכר נוסף כיון שיילחמו עד מוות. באקווריום בנפח של 40 ליטר ומעלה עם ציוד בסיסי כמו פילטר, משאבת אוויר וחימום, אפשר לשלב זכר קרב אחד בלבד עם דגים עדינים כמו משריצים, גורמים, דגים מנקים וטטרות למיניהן, אך לשים לב כי הזרימות באקווריום לא חזקות מדי והדג קרב מצליח להתייצב. יש לשים לב גם כי הדגים הנוספים לא נוגסים בסנפיריו של הזכר, ושבזמן האכלה יתר הדגים לא מסיימים מהר את כל המזון לפני שדג הקרב הספיק לאכול.

רביית דגי קרב

תהליך הרבייה של דג הקרב הוא ע"י בניית "קן בועות". הזכר בונה מתחת לגוף כלשהו קן ע"י בועות אוויר קטנות עטופות בשכבה רירית. בטבע: מתחת לצמחיה ובאקווריום: מתחת לחתיכת פלסטיק או קלקר.

במהלך חיזור הזכר מנפח את הזימים, פורש את הסנפירים ומבצע בגופו תנועות פיתול בפני הנקבה. הנקבה מצידה, תשנה את צבעה לגוון כהה ותפתל את גופה אחורה וקדימה. הזכר יפתה את הנקבה אל מתחת לקן הבועות שם הוא "יחבק" אותה ע"י פיתול גופו סביבה. בזמן החיבוק הנקבה תטיל ביצים, אותם הזכר אוסף בפיו, מפרה אותן ומכניס לתוך קן הבועות שם הן יתפתחו. מייד לאחר תהליך ההזדווגות יש להפריד את הנקבה לאקווריום אחר כיוון שהזכר יחל לתקוף אותה ולהתייחס אליה כאיום על הביצים.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

גידול דג קרב סיאמי