052-220-5015

הוספת מלח כטיפול סדיר באקווריום ובריכת נוי

נהוג לחשוב כי הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי ירפא מחלות בקטריאליות, אך לא כך הדבר. כל ניסיון לרפא דגים החולים במחלות אלו בעזרת מלח בלבד אינו יעיל. מטרתה של הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי היא חיטוי ומניעת זיהום על גופו החיצוני של הדג, לחסל טפילים מסויימים המצויים בזימים, לעודד רביה ולהמפחית סטרס בזמן העברת דגים.

כדאי להוסיף את המלח למי האקווריום או בריכת הדגים כטיפול סדיר כנגד מיני טפילים חד תאיים ובמיוחד כאשר מזהים דג עם פצעים אדומים, ריקבון סנפירים וכד'. בנוסף המלח עוזר לעיתים למנוע התפרצות אצות, מנטרל חנקת הניטריט ומוריד את רמת הסטרס לדגים.

מינון המלח המומלץ לטיפול בדגי-נוי הינו:

0.1% או במילים אחרות:
כף מלח (20 גרם) ל- 20 ליטר.
1 ק"ג מלח ל- 1000 ליטר (1 קוב).
100 גרם מלח ל- 100 ליטר.
1 גרם מלח ל- 1 ליטר.

הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי במינון יתר ומופרז בריכוז של 0.3% ומעלה, מסכן את הדגים ועלול לגרום למותם של הדגים. לכן נשים לב לדרך השימוש במלח: לאחר הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי בפעם הראשונה, בפעמים הבאות בעת החלפות מים נוסיף מלח רק לפי כמות המים החדשים שהוספנו ולא לפי כמות כל מי המיכל.

עוד נדגיש כי בעת אידוי מים, ריכוז המלח הופך לגבוהה יותר כיוון שהמלח לא מתאדה אלא רק המים (חוק בפיסיקה). דוגמא להמחשה היא מעולם הקולינריה: "צמצום יין" היא פעולה של אידוי וריכוז החומרים אשר נמצאים ביין (כמו סוכר וצבע) ואינם נעלמים בפעולת האידוי אלא הופכים למרוכזים יותר. על כן, רק המים עוברים תהליך של אידוי וכל יתר המלחים נשארים והופכים למרוכזים יותר. לכן כאשר נפצה מים על אידוי, הם יהיו מתוקים בלבד ללא מלח.

דגשים חשובים לקריאה:
• מאמר זה רלוונטי לדגי מים מתוקים בלבד.
• חשוב מאוד! הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי הוא מסוגים: "מלח בישול", "מלח גס"(הגרגר הגדול), או במלח נקי ייעודי לאקווריום מים מלוחים (ללא יוד וחומרים אחרים). אין לעשות שימוש במלח השולחני הרגיל המכיל חומרים אשר רעילים לדגים (יוד וסידן סיליקאט המונע התגבשות)
• חשוב להמיס היטב את המלח בכלי עם מים חמים מחוץ למים של האקווריום או בריכת הנוי, ולהוסיפו באיטיות. זאת כיוון שחלקיקי מלח לא מומס שיגיעו לזימי הדגים, עלולים לגרום להם לכוויה פנימית ואף למוות.
• ישנם סוגים שונים של צמחים ודגים אשר רגישים מאוד למלח ואפילו לריכוזים נמוכים (דגים כמו טטרות, דג פיל, קורידורסים, דגי חתול שונים , פלקו-L – לכן נוותר על השימוש במלח עם הדגים הללו)
• הוספת מלח לאקווריום או לבריכת הנוי אינו מוביל לשינוי ברמת החומציות (pH), או בקשיות המים.

מאמר זה נכתב ע"פ ניסיון אישי מוצלח בהוספת מלח לאקווריום ולבריכת הנוי כטיפול סדיר. האחריות על תוצאת הטיפול וחיי בעלי החיים היא על המגדל בלבד.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

הוספת מלח גס לבריכת נוי