052-220-5015

שורש וגזע לאקווריום

גזעים ושורשים באקווריום כדקורציה הם מרהיבים ביופיים ומוסיפים אלמנט טבעי. ניתן לקשור אליהם צמחים טבעיים או מלאכותיים כך שיראו כפיסת טבע הנלקחה ממעמקי נהר האמזונס. ישנם מספר יתרונות לגזעים ולשורשים בשימוש באקווריום. הם מהווים מקום מסתור לדגים חתולים ממשפחת הפלקו (L), וגם לדגים חלשים או דגיגים קטנים שהגיחו לעולם. בנוסף הגזעים והשורשים תורמים לערכי מים מתאימים לסוגי דגים שונים המעדיפים PH נמוך כיוון שהגזעים והשורשים מפרישים "חומצה טאנית" שעוזרת בהורדת PH במים.

השימוש בגזעים ושורשים באקווריום יכול לגרום גם לאי נוחות עבורנו וגם עבור הדגים. ראשית הגזעים פולטים צבע למי האקווריום כך שהמים הופכים להיות עכורים בצבע "תה" ולא צלולים כפי שמצופה מאקווריום ביתי. הצבע במים אינו מפריע לדגים ואפילו ישנם דגים שמרגישים טוב יותר כתוצאה מכך כיוון שהצבע מדמה את מקור המים הטבעי אליו הדגים שייכים.

הדרך היעלה ביותר לדלל את כמויות הצבע שהגזעים והשורשים מפרישים למי האקווריום היא להרתיח אותם טרם הכנסתם ע"י סיר מים רותחים מספר פעמים למשך חצי שעה, ולהשליך את המים בכל פעם. כאשר נסיים את התהליך ונרצה להכניס לאקווריום את הגזע או השורש נמתין עד אשר יתקרר. לאחר הכנסת הגזע או השורש לאקווריום, גם אחרי כל ההרתחות בסיר, הגזע עדיין יפריש צבע למים באופן תמידי אך ברמה מתונה יותר. נתגבר על שאריות הצבע בעזרת הוספת "פחם פעיל" לפילטר אשר יספח אליו את צבע ה-"תה" ויצליל את המים.

כאשר מוסיפים גזע או שורש חדש לאקווריום ייתכן ונבחין בגדילה של פטריה לבנה שנראית כמו צמר-גפן, אך אל דאגה היא תחלוף תוך מספר ימים ואינה מזיקה לדגים. שמה של הפטריה הוא "ביופילם" והיא נוצרת כתוצאה מאורגניזם אשר מפרקים מזון. נפוץ במיוחד על גזעים ושורשים כיוון שעליהם סוגי סוכרים אשר משמשים כמקור מזון.

עוד חסרון בשימוש בגזעים ושורשים באקווריום הוא שהנם תופסים מקום מפני שענפיהם מתפרשים לאורכו ורוחבו של האקווריום. מחירו של הגזע או השורש נקבע ע"פ משקלו שהוא יחסית יקר עקב השינוע והייבוא מחו"ל אשר תופס משקל וכמובן נפח רב. בנוסף, בשורשים ישנם ענפים חדים אשר עלולים לפגוע בדגים ולכן יש לגזום ענפים חדים אלו.

סוגי גזעים ושורשים לאקווריום

"גזע סחף" – מקורו הוא נהר האמזונס בדרום אמריקה, והוא מתאים לכל סוגי הדגים ובעיקר עבור דגי חתול מסוג פלקו (L) הנהנים לכרסם אותו.

"גזע מופאני" – הגזע מגיע מנהרות באפריקה וגם הוא מתאים לכל סוגי הדגים ותורם לבריאותם של השרימפסים ודגי החתול אשר נהנים לכרסם אותו. גזעים אלו מפרישים פחות צבע למים

"שורש" – מגיע מנהר האמזונס בדרום אמריקה ומיבשת אפריקה והוא מתאים לכל סוגי הדגים ובעיקר עבור דגי חתול מסוג פלקו (L) הנהנים לכרסם אותו.

"שורש מנגרובים" – מגיע מאזורי שפך נהר עם מים מליחים (חצי מלוחים וחצי מתוקים) והוא מתאים לכל סוגי הדגים ובעיקר עבור דגי חתול מסוג פלקו (L) הנהנים לכרסם אותו.

גזעים לאקווריום

חיטוי גזעים, שורשים וסלעים לאקווריום

אם מוסיפים גזע, שורש או סלע אשר היה באקווריום אחר אז נבצע חיטוי ע"י הרתחה מספר דקות בסיר מים רותחים בכדי לא להעביר מחלות, פרזיטים, חיידקים וביצי חלזונות. אם הגזע הינו חדש ולא נעשה בו שימוש אזי אפשר לשטוף במי ברז ולהכניס לאקווריום ללא חשש.

בעת הכנסת הגזע או השורש לתוך האקווריום הוא יצוף מספר ימים על פני המים עד אשר יספוג לתוכו מים וישקע בכל יום יותר. אפשר לקשור את הגזע או השורש לדקורציה בעלת משקל כמו סלע או גזע וותיק אחר.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

שורשים לאקווריום