052-220-5015

מערכת CO2 לאקווריום צמחייה

פחמן דו-חמצני (CO2) הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר באקווריום צמחייה. ה-CO2 הוא גז המאפשר לצמחים באקווריום הצמחייה לקיים "פוטוסינתזה" מתחת למים. תהליך הפוטוסינתזה הוא תהליך הפקת אנרגיה ותרכובות אורגניות כתוצאה מקליטת אור ופחמן דו-חמצני CO2, אשר מאפשר לצמחים להתפתח, לצמוח ולשמור על בריאותם. בדיוק כמו צמחייה הנמצאת על היבשה גם צמחייה התת מיימית צורכת פחמן דו-חמצני מומס ומשחררת חמצן כתוצר לוואי.

מערכת CO2 בנויה ממספר רכיבים אשר יחדיו מחדירים למים גז ברמה הדרושה ובקצב קבוע אך יש לעקוב אחר המדדים הרלוונטיים שהם חומציות PH, קשיות KH ורמת ה־CO2 המומס במים, כיוון שישנה חשיבות לאיזון בין הערכים הללו- ככל שרמת החומציות ורמת הקשיות נמוכות יותר, כך רמת ה-CO2 בתוך המים גבוהה יותר ועלולה להתרחש "הרעלת פד"ח".

מערכת CO2 (פד"ח פחמן דו חמצני) לאקווריום צמחייה מורכבת מהרכיבים הבאים:

מיכל CO2 לאקווריום צמחייה: את מיכל הפד״ח (פחמן דו חמצני) נבחר לפי גודל האקווריום ומקום האחסון. ככל שמיכל ה- CO2 יהיה גדול יותר, כך נצטרך לבצע מילוי חוזר בתדירות נמוכה יותר. מיכלי ה- CO2 עשויים מברזל או מאלומיניום ואף יש דרישה לבצע בדיקת תקינות (טסט) אחת ל-5 שנים ולאחר מכן יוטבע על הבלון התאריך של הטסט האחרון.

ווסת ל- CO2: הווסת משמש כברז שליטה על כמות ה- CO2 שיוזרם ממיכל הפד״ח לאקווריום הצמחייה בעזרת כיוון ברז הסיכה העליון. שעון הלחץ הראשון מראה את הלחץ במיכל הפד״ח והאם יש צורך לבצע מילוי, והשעון השני מראה את לחץ הזרימה של ה- CO2 לתוך אקווריום הצמחייה.

צינור ל- CO2: הצינור משמש להובלה והחדרת ה- CO2 מהמיכל לתוך אקווריום הצמחייה וצריך להיות ייעודי (ולא צינור חמצן שעלול לגרום לדליפה של CO2).

מונה בועות ל- CO2: בקרה וויזואלי למדידה של כמות ה- CO2 שמוזרם לאקווריום הצמחייה ע"י ספירת בועות ה- CO2 בשנייה אחת.

שסתום אל חזור ל- CO2: מונע חזרה של מים ב-"חוק כלים שלובים" מהאקווריום לתוך הווסת כאשר המערכת סגורה.

"דרופ צ׳קר" (Drop checker) לאקווריום צמחייה: בתוך האקווריום נמקם את הכוסית הקטנה אשר עשויה זכוכית ובתוכה ישנו נוזל ייעודי שמחליף צבעיו ומודד את רמת ה- CO2 באקווריום הצמחייה. רמת החומציות PH והקשיות KH באקווריום צמחייה צריכה להיות מאוזנת וצבעו של הנוזל משקף זאת:
צבע כחול: רמת CO2 נמוכה (25 ppm).
צבע ירוק: רמת CO2 תקינה (26-35 ppm מומלץ לדגים 30).
צבע צהוב: רמת CO2 גבוהה (36 ppm ומעלה) אשר יכולה להיות מסוכנת לדגים ולגרום הרעלת CO2 במים.

דפיוזר ל- CO2: ממוקם בתוך האקווריום הצמחייה ומחובר ישירות לצינור ה- CO2. הדפיוזר גורם לבועת ה- CO2 אשר הגיע ממיכל הפד"ח להתפצל למאות בועות קטנטנות אשר מתמוססות במים ביעילות. נראה בצורת חצוצרה עשויה זכוכית ובקצה שלה מעין שכבה המזכירה "אבן אוויר".

ריאקטור ל- CO2: תחליף יעיל יותר לדפיוזר שנזכר לעיל. ממוקם בפילטר על צינור חזרת המים הנקיים לאקווריום הצמחייה (או על צנרת אחרת בעלת משאבת מים), וגורם לבועת ה- CO2 אשר הגיעה מהמיכל להתמוסס ביעילות טובה יותר תחת זרם המים ובזמן מגע ממושך בין הגז ולבין המים הנמצאים בתוך הצינור של הפילטר.

בקר PH חשמלי ל- CO2: שולט על הזרמת ה-CO2 לאקווריום הצמחייה לפי רמת ה-PH באקווריום. כפי שנזכר לעיל חשוב לעקוב אחר מדד החומציות PH אשר משפיעה על רמת ה־CO2 המומס במים. מדובר במערכת בטיחותית שתגן על דגי הנוי ותמנע הרעלת CO2 במי אקווריום הצמחייה כאשר רמת ה-PH מגיעה לרמה חריגה.

ברז חשמלי ל- CO2: כאשר אקווריום הצמחייה לא מקבל תאורה משמע שאין פוטוסינתזה ולכן גם הצמחים לא צורכים CO2. על כן בשעות ללא תאורה נכבה את הזרמת ה- CO2 לתוך אקווריום הצמחייה וזאת ע"י ברזל חשמלי שנשלט ע"י שעון שבת (טיימר) שמגדיר את שעות הזרמת ה- CO2.

שעון שבת (טיימר) לאקווריום צמחייה: מיועד ל-2 מטרות. האחת: הדלקה וכיבוי של הברז החשמלי שמזרים CO2 לאקווריום הצמחייה. והשנייה: לשלוט על שעות התאורה הרצויות.

להרחבה אודות הקמת אקווריום צמחייה – לחץ כאן

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

פד