052-220-5015

בניית אקווריום מים מלוחים

אקווריום מים מלוחים הוא האקווריום המרשים ביותר שקיים בתחביב גידול דגי-הנוי ומהווה קפיצת מדרגה במעבר ממים מתוקים. עולם זה שופע בעלי חיים מיוחדים וצבעוניים אשר מתרוצצים אצלנו בתוך האקווריום בבית. הפעלת אקווריום זה מהווה פיסת טבע אמיתית משוניות האלמוגים בים אצלנו בתוך הבית ולכן עלינו לספק את תנאי הים וליצור מערכת ביולוגית המחקה את הטבע ואת תנאיו באופן מדויק. אם לא נקפיד על סיפוק תנאים אלו, בעלי החיים, הדגים והאלמוגים לא יוכלו לשרוד.

טרם ההחלטה על בניית מערכת מים מלוחים חשוב מאוד לדעת כי הפעלת אקווריום מסוג זה דורש תחזוקה בתדירות גבוהה, ציוד ייעודי ותקציב כספי גדול יותר מאשר הפעלת אקווריום מים מתוקים, אך אין צורך לחשוש מהקמתו כאשר הוא בנוי כראוי ועם הציוד המתאים.

מה ההבדל בין אקווריום ריף לאקווריום מרינה

אקווריום מים מלוחים מרינה: אקווריום שמיועד עבור דגי מים מלוחים בלבד- ללא אלמוגים. אין הגבלה מבחינת סוג הדגים אותם ניתן להכניס לאקווריום. המרינה מכילה סלעים טבעיים יבשים וחצץ אלמוגים גרוס בקרקעית. דורש פחות טיפול וציוד מיוחד מאשר אקווריום ריף, וכן תקציב כספי נמוך מריף.

אקווריום מים מלוחים ריף: אקווריום שמיועד עבור דגי מים מלוחים, חסרי חוליות ואלמוגים. יש הגבלה מבחינת סוג הדגים אותם ניתן להכניס כיוון שסוגים מסוימים פוגעים וניזונים מאלמוגים וחסרי חוליות. האקווריום מכיל בתוכו סלעים חיים טבעיים וחול חי בקרקעית. דורש תדירות טיפול ומעקב יומי, ציוד ייעודי לריף, וכן תקציב כספי גבוהה מאשר מרינה.

כעת נפרט מהו הציוד הבסיסי להקמת אקווריום מים מלוחים:

סאמפ לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. סאמפ הוא הפילטר של המערכת ותפקידו לסנן לכלוך ורעלים מהמים. ממוקם בחלקו התחתון של האקווריום ואליו נופלים מים מהאקווריום בחוק "כלים שלובים". בנוי מזכוכית (או פרספקס) ומאוסף של תאים שדרכם עוברים המים ומסתננים. לכל תא תפקיד שונה בסינון וניתן לשנות את התאים ולהתאים אותם במיוחד לצרכי המגדל או המערכת. היתרון של הסאמפ הוא נוחות הטיפול, מהווה מעין "חדר מכונות" נסתר אשר בו ממוקם כל הציוד וחוטי החשמל. בנוסף מגדיל את נפח המים של המערכת – ככל שנפח המים במערכת גדול יותר כך המערכת יציבה יותר.

תיבת אוברפלאו לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. תיבה קטנה אשר ממוקמת בתוך האקווריום על אחת או שתיים מהדפנות. תפקידה להזרים מים לסאמפ ולדאוג שבזמן הפסקת חשמל ישמר מפלס המים בתוך האקווריום ולמונע הצפת מים בסאמפ. בראשה של התיבה ישנו מסרק שמונע מדגים ובעלי חיים להישאב לתוך הצנרת והסאמפ. במקביל המסרק מאפשר ניקוי שטח פני המים מרפש, אבק ושומן שמצטברים.

מפרק חלבונים לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. מנקה את החלבונים והשומנים המצטברים במים וגורמים לאיכות מים ירודה, עכירות, מחלות ומוות בעלי החיים. פועל ע"י יצירת בועות אויר קטנטנות הטעונות במתח חשמלי אשר מדביקות את החלבון אליהן (מתח סטטי- כמו שיער שנדבק לבלון אחרי שיפשוף). החלבון המצוי במים נצמד לבועות האוויר אשר מעלות אותו כלפי מעלה לכיוון כוסית האיסוף. כמו כן המפרק דואג לחימצון המים ויושב בתוך הסאמפ או בתוך האקווריום בתא נסתר לעין. ישנם מגוון מפרקי חלבונים ויש לוודא התאמה בין סוג המפרק לנפח האקווריום.

משאבת העלאה ומתזים לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. תפקידה להעלות את המים המסוננים והנקיים מהסאמפ (שנמצא לרוב מתחת לאקווריום) אל האקווריום. את זרימת המשאבה לתוך האקווריום ננצל ע"י פיצול הצנרת וחיבור מתזים בכדי לייצר זרימות בכיוונים שונים בתוך האק בכדי לדמות את הטבע, למנוע הצטברות רפש והכנסת חמצן למערכת. למשאבות אלו יש הספקים שונים ועוצמות שונות, משאבות חיצוניות (מחוץ לסאמפ), או טבולות (בתוך המים של הסאמפ). מטעמי צריכת חשמל וחימום המים מומלץ שימוש במשאבה איכותית. בצנרת של המתזים חובה לעשות "שובר סיפון" שהוא נקז אוויר שבא לידי ביטוי בזמן הפסקת חשמל, כאשר המים מהמשאבה מתחילים לחזור שוב לסאמפ. ברגע שגובה המים באקווריום ירד אל הגובה של הנקז, הוא יגרום להחדרה של אוויר לצנרת וימנע ירידת מים ב-"חוק כלים שלובים" והצפת הסאמפ.

מערכת סינון תאורת UV לאקווריום מים מלוחים

רצוי מאוד בריף ורצוי במרינה. ממוקם לצידו של הסאמפ ועובד באמצעות הזרמת מים (נפרדת או מפוצלת) אל תוך קולונה אטומה שבתוכה ישנה חשיפה אל מנורת UV אולטרה סגולה. נורה זו פולטת קרינה אשר משמידה את מה שעובר דרכה. איזון נכון בין עוצמת החשיפה ב-W ולבין זמן החשיפה (מהירות זרימת המים) הוא שייקבע את האפקטיביות. לנורה יתרונות רבים בנטרול אצות מרחפות במים, הצללת המים והשמדת נבגי טפילים אך חסרונותיה מתבטאים בכך שאין היא בוררת בין טוב לרע והורגת גם בקטריות ואורגניזמים טובים שנחשפים לה לכן נפעילה לסירוגין ע"י טיימר. את נורת ה-UV נחליף אחת לשנה. זהירות! חשיפה ישירה של בני אדם לנורה פועלת עלולה לגרום לעיוורון לכן אסור בשום אופן להפעיל את הנורה מחוץ לקונולה המגנה עליה. להרחבה ראה מאמר "מערכת UV".

מקרר לאקווריום מים מלוחים

חובה רק בריף. עבור אקווריומים ריף אמצעי הקירור היחידי הוא מקרר שישמור על טמפרטורה מקסימאלית של 25 מעלות צלזיוס. 2 מעלות כלפי מעלה והאלמוגים יתחילו להראות סימני מצוקה. במרינה לעומת זאת אפשר להגיע לטמפ' של 30 מעלות (מה קורה בחודשי הקיץ) לכן לא נהוג להתקין מקרר. המקרר הוא יחידת קירור ייעודית לאקווריום עם מדחס ובעלת שסתומי כניסה ויציאת מים. בתוכה יש מחליף חום שדרכו עוברים המים ומתקררים. את עוצמת המקרר מודדים ב"כוח סוס" כאשר החלש ביותר הוא 1/20 כוח סוס ועד ל1 כ"ס ואף יותר. מקרר טוב ואיכותי אשר מותאם לגודל האקווריום מבטיח יעילות מקסימלית בקירור הריף וחסכון באנרגיה.

גוף חימום ומד חום לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. תפקידו לחמם את המים כאשר הטמפ' יורדת מתחת לטמפ' הרצויה שקבענו מראש – 25 מעלות צלזיוס במרינה וגם בריף ובכך לדאוג שהטמפ' תישאר יציבה. הגוף חימום נמצא בתוך הסאמפ. לגוף החימום יש תרמוסטט שתפקידו לווסת את עצמו כאשר חום המים הגיע לטמפרטורה הרצויה. באקווריום נשתמש בהספק של 1W לכל 1 ליטר מים. אין להשתמש בגוף חימום סדוק או עם חוט חשמל קרוע!
מד החום אף הוא נמצא בתוך האקווריום או הסאמפ ותפקידו למדוד את טמפרטורת המים ולאפשר לנו בקרה על פעילות תקינה של גוף החימום.

מערכת אוסמוזה לאקווריום מים מלוחים

חובה רק בריף. מערכת פילטרים לסינון מי הברז (ולא מי האקווריום כפי שטועים לחשוב) שאיתם אנו משתמשים. תפקידה לספק מים "רכים" – להסיר מומסים מזהמים אשר נמצאים במי הברז. שלב ראשון בקונולת הסינון: "סנן עומק" (הלבן) מסיר סחף, חול, חלקיקי חימר, חלודה מהצנרת. שלב השני: מסנן פחם פעיל שלוכד מינרלים ומזהמים כגון כלור (שהורס גם את הממברנה), אמוניה, כרום, כספית, נחושת, חומרי הדברה וכימיקלים. שלב שלישי: 2 סוגי שרפים סינתטיים המשמשים להסיר יונים עם מטען חיובי ושלילי, וגם סידן, מגנזיום ונתרן. שלב הרביעי: הממברנה אשר מסירה חנקות, סיליקטים ופוספטים. המים אשר לא עברו דרך הממברנה מנותבים לניקוז לביוב או להשקיה. כדי להאריך את חיי הממברנה מומלץ להפעילה לעיתים קרובות. אחת לתקופה נחליפה ע"פ תוצאה במד TDS.

מערכת פיצוי מים לאקווריום מים מלוחים

פיצוי על אידוי המים חובה במרינה וגם בריף, אך התקנת המערכת היא בחירה לפי נוחות. תפקידה לשמור על גובה מפלס המים בסאמפ ועל רמת המליחות. כאשר מים מתאדים ניתן לראות זאת בתא האחרון של הסאמפ ושם מותקן המצוף. כאשר מפלס המים יורד נוצרת פעולה מכנית (כמו בניאגרה של השירותים), המצוף יורד מטה ומוזרמים מים מתוקים שמגיעים ממקור מים אחרי שעברו סינון (מי אוסמוזה בריף או סנני ברז במרינה). כאשר מפלס המים עולה, המצוף חוזר למקומו והוא סותם את פתח יציאת המים לתוך הסאמפ. יש לשים לב שתהליך האידוי הוא למים בלבד ללא המלח (חוק בפיסיקה) לכן רמת המליחות במי האקווריום תעלה – על כן בפיצוי על אידוי מים נשתמש רק במים מתוקים.

משאבת גלים לאקווריום מים מלוחים

חובה בריף ורצוי במרינה. מייצרת גלים וסחרור במים המדמה את הזרימות בים. בנוסף מסייעת בהחדרת חמצן למים. ישנם דגמים המתחברים למחשב "קונטרול" אשר שולט באופן ועוצמת הזרימה.

תאורה לאקווריום מים מלוחים

חובה בריף ורצוי במרינה. ישנם סוגים וצבעים רבים בעוצמות שונות ותפקידה הדגשה והבלטה של צבעי הדגים, חסרי החוליות, האלמוגים, הדקורציה ועצמים שונים לשם יצירת מראה ייחודי ומרהיב באקווריום. התאמת התאורה נעשית לפי השימוש של האקווריום. באקווריום מרינה נסתפק בתאורה סטנדרטית ייעודית לאקווריום. באקווריום ריף חובה להשתמש בתאורה מיוחדת המדמה אור יום יחד עם צבע כחול אקטיני וטווח צבעים רחב. התאורה, כמו אור השמש היא חלק מתהליך ההתפתחות והפוטוסינתזה של האלמוגים. תאורה איכותית לריף ניתנת לשליטה מלאה על ידי מחשב המאפשר לייצר סימולציות של ערוצי צבע הניתנים לתכנות באופן עצמאי, השפעה של זריחה, שקיעה וכו'.

מלח לאקווריום מים מלוחים

חובה במרינה וגם בריף. המרכיב העיקרי והמהותי באקווריום מים מלוחים. נוסיף אותו לפי הצורך בעזרת מד-מליחות ("הידרומטר" או "רפרקטומטר") לקבלת רמת מליחות שנעה בטווח של 1.020 (למרינה) או – 1.025 (לריף). סוגי המלח השונים מותאמים בייעודם לאקווריומים ריף או מרינה, ומובדלים בתוספים כימיים שונים המוכנסים אליהם. סוגי המלחים, טיבם, רמות התוספים שבתוכם ורמת המחירים הוא מגוון ועלינו להתאים את המלח לסוג האקווריום ובעלי החיים אותם אנו מגדלים.

סלעים חיים ויבשים לאקווריום מים מלוחים

סלעים שמיובאים משוניות אלמוגים בעולם וקיימים עליהם צורות חיים מגוונות כגון בקטריות חיוביות, אצות סידניות, תולעים, סרטנים, נחשונים אמפיפידים ועוד סוגי אורגניזם שחיים בים. סלעים אלו מתאימים לאקווריום ריף.  סלעים יבשים הם אותם סלעים בדיוק, אך עברו ייבוש לצורך שינוע או כל סיבה אחרת ולכן כל היצורים הללו לא קיימים עליהם. סלעים אלו מתאימים לאקווריום מרינה.

הסלעים משמשים לדקורציה, מצע לגידול אלמוגים ומהווים חיזוק למערכת הביולוגית שמטהרת רעלים מהמים כיוון שהסלע מלא בנקבוביות מיקרוניות ולכן שטח הפנים הבקטריאלי שלו הוא איכותי. סלעים חיים אפשר גם "לייצר" ע"י הכנסת סלעים יבשים לתוך מערכת ביולוגית חיה (אקווריום פעיל וותיק) למספר חודשים. מחירם של הסלעים החיים יקר יותר ביחס לסלעים היבשים. יש לשים לב כי אם נעשה שימוש בתרופת "קופר" באקווריום מרינה אזי לעולם אין לשלב אלמוגים ו/או חסרי חוליות יחד עם הסלעים הללו. "חול חי" הוא על אותו הרעיון. להרחבה אודות סלעים חיים ויבשים קרא את המאמר: "סלעים חיים לאקווריום מים מלוחים"

תוספים לאקווריום מים מלוחים

חובה רק בריף. אלמנטים כימיים וביולוגיים המוכנסים למי האקווריום בנוזל או באבקה בהתאם לסוג בעלי החיים שבוחרים לגדל. במערכת טבעית כמו הים כל יצורי החי ניזונים ומתפתחים בעזרת חומרים ביולוגיים שיש בים. מאחר ואקווריום הוא שטח מוגבל יש להוסיף תוספים למים על מנת לייצר תנאים הכי קרובים שאפשר לטבע. אסור בתכלית האיסור להשתמש בתרופות באקווריום ריף! כל סוג של תכשיר אשר נרצה להוסיף לריף נחפש את הכיתוב "בטוח לשימוש בריף" או "reef safe".

ערכות בדיקה לאקווריום מים מלוחים

חובה בריף רצוי במרינה. יש לבצע בדיקות מדדים למים על מנת להבטיח שלא נפגע ערך כלשהו במי אקווריום. בריף יש מספר מדדים נוספים אשר צריך לעקוב אחריהם, על כן יש צורך במעקב באופן יומי כיוון שמדובר במערכת רגישה שיכולה להיות מושפעת מנפילה של ערך אחד. במרינה נבדוק מדדים בסיסיים בלבד כמו חומציות (PH), אמוניה ניטרית וניטראט. בדיקות אלו נבצע במיוחד בחודשים הראשונים של הפעלת אקווריום המרינה ובתדירות שבועית. לאחר מספר חודשים האקווריום מתייצב ורצוי לבדוק מדדים אחת לחודש.

 

לסיום נדגיש כי אקווריום מים מלוחים הוא אפשרי ונוח לתפעול כאשר הוא בנוי כראוי ומכיל את הציוד המתאים. יש להתעזר בהמון סבלנות ולהעניק טיפול בתדירות גבוהה מאשר אקווריום מים מתוקים. לכן בעת בניית אקווריום מים מלוחים או תחזוקת אקווריום מים מלוחים, רצוי מאוד להיעזר בליווי צמוד של איש מקצוע המחזיק בידע ובניסיון, ועל כן מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בכדי לקבל פרטים נוספים אודות האופציה להכניס את פיסת הטבע המלוחה לביתכם.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

הקמת אקווריום מים מלוחים