052-220-5015

בריכת נוי אקולוגית

בריכת אקולוגית ("בריכה ברת קיימא") היא למעשה בריכה המטוהרת ללא כימיקלים וכלור, שהנו בעל יכולת השפעה מדאיגה על גופנו – נזק לעור, אסתמה, אלרגיה, דלקות ובעיות נשימה. זאת כנראה הסיבה המרכזית לכך שיותר אנשים ברחבי העולם ובשנים האחרונות גם בארץ מוותרים על בריכות הכלור לטובת בריכות שחייה אקולוגיות טבעיות. בריכות אלו מספקות רמה גבוהה של סינון ביולוגי ללא כל סיכון בריאותי לאדם וסביבתו. ההליך הביולוגי שמתרחש בבריכה האקולוגית דומה למתרחש במקורות מים מתוקים בטבע, כאשר צמחייה ומיקרואורגניזמים מפרקים רעלים (חנקות) וחיידקים השליליים אשר נמצאים במים. החוויה של שחייה ב-"מים חיים" באה לידי ביטוי באיכות מים מעולה, ראויים אפילו לשתייה, ולבטח מאפשרת רחצה משולבת בני אדם ודגי נוי יחדיו ללא תוספות של כלור, חומצה, מלחים וכימיקלים שונים.

הבריכה האקולוגית הינה פסטורלית ומשתלבת נהדר כחלק מהגן. ההרמוניה מעניקה לשוחה בבריכה הרגשה של התמזגות עם הטבע, במיוחד כאשר בעלי חיים, ציפורים ופרפרים מבקרים אצלנו בחצר הבית לשתות ולהרוות במים. הבריכה מגיבה לכל עונה מעונות השנה ומקבלת מראה שונה- באביב ובקיץ הצמחייה ושושנות המים (נימפיאות) פורחות בשלל צבעיהן, בסתיו ובחורף צבעי השלכת מופיעים.

השחייה בבריכת שחייה אקולוגית היא בטיחותית כל עוד היא נבנית על ידי חברה מקצועית ובעלת ניסיון. בשלב הבניה יש שיקולים בטיחותיים אשר יש לקחת בחשבון כדוגמת חיבור ההארכה של הבית אל בריכת השחייה ע"י חשמלאי מוסך בלבד. כמו כן, לעשות שימוש במכשירים חשמליים (UV, תאורה, משאבות) במתח נמוך שלV-12 ולא גבוה של 220V (גם השימוש במשאבות חיצוניות שמיועדות לבריכות שחיה הוא אפשרי). בשלב הפעילות השוטפת יש לעקוב אחרי איכות המים ואף לעיתים לשלוח דגימת מים למעבדה.

איך פועלת בריכה אקולוגית

הבריכה מחולקת לשני אזורים : אזור המיועד לשחיית בני אדם ודגי-נוי יחדיו (דגים הם לא חובה אך כמובן מומלץ), ואזור ווטלנד – WETLAND המיועד לטיהור המים באמצעות צמחייה ושורשיה ("אגן ירוק"). התהליך הביולוגי ב-"ווטלנד" מתרחש מתחת למצעים ולצמחים לכן לא רואים באזור זה את המים, אלא רק את המצעים הטבעיים שתחתם זורמים מי הברכה ובהם הלכלוך נתפס ומתפרק. הווטלנד מקושר אל בריכת השחייה בצורות שונות כאשר מים זורמים ממנו אל הברכה הראשית במחזוריות ע"י משאבה.

שורשי צמחי הגדה ומצעי הסינון מהווים חלק מההליך הביולוג של סינון, טיהור וחמצון המים. הצמחים צורכים חנקות ורעלים שונים אשר נמצאים במים וזאת לשם מזונם וגדילתם. מדובר ב-"טכנולוגיה" טבעית לחלוטין שמתרחשת בכל מקור מים מתוקים טבעי, אגמים ונחלים. בתוך מצעי הסינון ושורשי הצמחים מתפתחת אוכלוסייה של בקטריות אירוביות ואנאירוביות (כאלה שמתקיימות עם חמצן וכאלה שלא).

שטחו של ה-"ווטלנד" הוא כ-30%-50% משטחה של כל הבריכה ותלוי במספר פרמטרים כמו אינטנסיביות השימוש האנושי, האם ישנם דגי-נוי וכמות המים בברכה הראשית. אזור הטיהור אינו שטח "מת" בגן, אלא להיפך- צמחיית המים מעניקה גוון דקורטיבי ואקזוטי לגן, אשר בו שתולים צמחים מיוחדים אוהבי מים ולחות כדוגמת צמח אוזן הפיל, אירוסים, שבטבט הימלה, פפירוסים פונטידריות וכו’.

בבריכה האקולוגית נעשה שימוש במערכת תאורת UV לעיקור המים. תפקידה של המערכת הוא להשמיד את האצה הירוקה אשר מרחפת במים, כלומר להצליל את המים- ולא לחסל את האצות הירוקות והטבעיות שגדלות בדפנות הבריכה. על כן אם תכננתם לשחות בתוך בריכה בגוון תכלת ופסיפס לא כך הדבר כיוון שהבריכה האקולוגית היא מעין גוף "חי".

בתקופת החורף ניתן לחמם את המים עד 27-28 מעלות צלזיוס ע"י התקנת מערכת חימום ייעודית לבריכות שחייה, אולם יש לקחת בחשבון כי הבריכה חיצונית ולכן צריך לעמוד בהוצאות חשמל/גז יותר גבוהות בעונה זאת. למען הסר ספק: אסור לכסות את פני המים ביריעה בכדי לשמור על הטמפרטורה. לעומת זאת, ניתן ורצוי מאוד לשים כיסוי מטרים בודדים מעל לבריכה שיגן מפני נשירת עלים וקרני שמש שגורמות לאצות להתפתח (פוטוסינתזה יעילה יותר).

דגי-נוי בבריכה האקולוגית

דגים בבריכת שחייה אקולוגית הוא האלמנט החי אשר גורם לנראות אמיתית של מקור מים טבעי. דגי מים קרים כגון קוי, זהב למינהם, גמבוזיה ורוזי בארב הם הנפוצים בבריכות אלו, ולא, הם לא נושכים!. אם הוחלט על הכנסת דגים לתוך בריכת השחייה האקולוגית יש לקחת בחשבון שהינם משפיעים על האיזון הביולוגי של בריכת הדגים כיוון שהם מפרישים מגופם פסולת (צואה, אמוניה וכו') שמספקת מקור מזון לאצות ומעודדת גדילתן, אך פעולת ה-"ווטלנד" יודעת לסלק פסולת זאת בתהליך ביולוגי. הדגים בנוסף גורמים למים להיות מעט עכורים עקב צואה, שאריות מזון ופעולת חיפוש המזון בקרקעית הבריכה ולכן מעלים רפש. אם נחליט לשלב דגי נוי בבריכה האקולוגית מומלץ להיעזר גם בפילטר לחץ או גרביטציה נסתר שישמש כסנן לחלקיקי לכלוך גס וצואת דגים, וכמובן כדאי להיערך מראש לתא "ווטלנד" גדול ויעיל יותר.

ישנם הסוברים כי הבריכה האקולוגית מושכת יתושים אך לא כך הדבר כיוון שיתושים מטילים ביציהם ומתרבים במים עומדים ולא במים בהם מותקנת מערכת סחרור. במקרה נדיר שכבר הוטלו ביצי יתושים בריכה, הם ישאבו לתוך המשאבות או יאכלו ע"י הדגים או השפיריות. (להרחבה קרא מאמר "יתושים בבריכת הנוי")

תחזוקת הבריכה האקולוגית

פעולת התחזוקה  היא לא סיזיפית מדי. מדי כמה ימים יש לאסוף נשירת עלים ולהסיר אצות חוטיות אם יש (במיוחד בבריכה צעירה). אם תנסו להילחם בירוקת שגדלה על דפנות הבריכה אזי דרושה הרבה עבודה, אך לשווא כיוון שלאחר ימים בודדים האצה תגדל שוב, לכן נדגיש בשנית- הירוקת הזו אינה לכלוך אלא סוג של צמח מים. ככל שהבריכה תהיה יותר וותיקה כך היא תדרוש פחות תחזוקה כיוון שהצמחייה ששתולה ב-"ווטלנד" כבר מפותחת יותר כך שהיא ניזונה יותר מחומרי המזון שהירוקת צורכת.

בריכות שחייה מסורתיות (מוכלרות) לעומת בריכות שחייה אקולוגיות

בריכות שחיה אקולוגיות הבנויות כהלכה קלות לתפעול ועלות אחזקתן קטנה ופשוטה יותר מאשר בריכות שחיה מסורתיות. בריכות הכלור המסורתיות דורשות טיפולי אחזקה שוטפים של כל מערכות הסינון שהנן אף יקרות ומורכבות מבחינה טכנית, ישנה צריכת חשמל גבוה של המשאבות ויתר המערכות, שימוש תדיר בכימיקלים כמו כלור, חומצה ומלח יקר ולא בריא, רובוט לניקוי הקרקעית וכמובן בלאי וחלקי חילוף יקרים.

לעומת זאת בריכות אקולוגיות  "מנקות את עצמן" והתחזוקה הנדרשת נוחה הרבה יותר. צריכת החשמל של המשאבות והתאורה קטנה יותר ואין צורך ברכישת כימיקלים מתכלים. התחזוקה השוטפת כוללת פיצוי על המים המתאדים (אוטומטי ע"י מצוף) , גינון וגיזום צמחיית ה"ווטלנד" אחת למספר חודשים בכדי שלא תהיה גדילה אגרסיבית מדי, טיפול בפילטר "ווטלנד" אחת לכמה שנים וניקוי משקעים כגון בוצה וחול שנאספים בקרקעית הבריכה ולכן יש לשאוב את הקרקעית מדי פעם. את הבריכה ממלאים במים פעם אחת לאחר סיום התקנתה ולאחר מכן לא מבצעים החלפות מים, אלא רק מפצים את המים שהתאדו.

הגימור של הבריכה האקולוגית אף הוא פשוט יותר. אין צורך בלוחות פסיפס או כל גימור אחר כמו של בריכת שחיה מוכלרת כיוון שבבריכה אקולוגית הדפנות מתמלאות באצה טבעית בגוון ירוק. ניתן לומר כי עלויות הבנייה של בריכת שחייה טבעית ובריכת שחייה מסורתית יצוקת בטון הנן פחות או יותר זהות.

המרת בריכת שחייה (מוכלרות) לבריכת שחייה אקולוגיות

ישנם השוקלים את שינוי היעוד מבריכת שחיה מסורתית אשר כבר בנויה, לבריכת שחייה אקולוגית, ואכן ניתן לעשות המרה זאת. דרך אחת היא ע"י בניית אזור טיהור (ווטלנד) בנוסף לבריכה הקיימת. דרך שנייה היא לחלק את הבריכה הקיימת לשניים: אזור רחצה ואזור טיהור "ווטלנד" על חשבון נפח הבריכה אשר מקטין את מקום הרחצה.

בנייה, המרה ואחזקת בריכות שחייה אקולוגיות מתבצעת במלואן על ידי חברת "מנדרין-אקווריומים ובריכות נוי" משלב התכנון ועד שלב הביצוע – לפרטים נוספים לחץ כאן

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

בריכת ביולוגית