052-220-5015

אצה חוטית בבריכת הנוי

בבוא האביב לעיתים מתחילה להתפרץ בבריכות הנוי האצה החוטית (STRING ALGAE) שהינה טורדנית וגדלה בקצב מהיר מאוד על דפנות הבריכה, על המפל ונצמדת לכל משטח אפשרי, בעיקר באזורים עם זרימת מים.

האצה החוטית בבריכת נוי נראית כמו שיערה דקה וארוכה בגוון ירוק. היא מדושנת ע"י פוספט וניטראט שהינם תוצרי רקב של עלים, צואת דגים, מזון דגים וחומרים אורגניים אחרים אשר נמצאים בבריכת הנוי.

האצה החוטית בבריכת הדגים מתפתחת בעיקר בחודשי האביב כאשר הבריכה נחשפת לאור שמש בשילוב מים קרים ועתירי חמצן המסייעים להתפרצותה. קצב גדילת האצות פוחת כאשר טמפרטורת המים עולה בחודשי הקיץ.

כמות קטנה של אצות חוטיות אשר התפתחו בבריכת הנוי זוהי תופעה טבעית וסבירה אך הבעיה מתחילה כאשר אצות מתפרצות בכמויות גדולות שגורמות למראה לא אסתטי של הבריכה. אם ההתפרצות יוצאת משליטה אזי עלול להיווצר נזק לציוד טכני כגון משאבות ופילטרים אשר נסתמים וגורמים לשיתוק מערכת הפילטרציה, תאורה שמאבדת מעוצמתה וכו'.

האצה החוטית גורמת גם נזק לצמחי בריכת הנוי בכך שהיא גדלה סביב הגבעולים והעלים. היא מסוכנת גם לדגי הנוי אשר בבריכת הנוי כיוון שהינה פולטת פחמן דו חמצני וסופחת חמצן ממי בריכת הנוי בלילה ולכן הדגים עלולים למות מחוסר חמצן. בנוסף דגי נוי קטנים עלולים להסתבך בתוכה (בדומה לרשת דייגים).

מניעת התפרצות של אצה חוטית בבריכת נוי

למניעת התפרצות עתידית של האצה החוטית בבריכת הנוי נקפיד על טיפול במקורות שעלולים להוביל לבעיה והם ניטראט NO3 (שהיא החנקה השלישית במחזור החנקן -סייקל) ופוספאט. כפי שנאמר לעיל הינם תוצרי רקב של חומרים אורגניים אשר נמצאים בבריכת הנוי וסילוקם נעשה ע"י:

החלפות מים תקופתיות בבריכת נוי.
– שתילת צמחיית מים טבעית אשר צורכת את החנקות הללו כדשן טבעי, ו-"גונבות" אותו מהאצות.
– איסוף נשורת עלים מתוך ומסביב לבריכת הנוי.
– האכלת דגים מדודה ומדוייקת.
טיפולי תחזוקה תקופתיים למים ולמערכות החשמליות בבריכת הנוי.

טיפול נגד האצה החוטית בבריכת הנוי

אם כבר התפרצה אצה חוטית בכמות גדולה בבריכת הדגים יהיה קשה להיפטר ממנה ע"י דילול ידני אך אחת הדרכים שמסייעות להתגבר על הבעיה היא להשתמש בחומרים אשר משמידים את האצה החוטית. כל החומרים הללו מיועדים לשימוש בבריכות נוי עם דגים וצמחי המים יחדיו. יש לשים לב להוראות המינון המפורט על גבי התכשיר כיוון שמינון יתר עלול להרוג את כל דגי הנוי בבריכה. בנוסף, נשים לב בהוראות אם דרוש כיבוי של מערכת ה-UV בזמן הטיפול.

דרך נוספת להיפטר מהאצה החוטית היא לרוקן את כל המים מבריכת הנוי, לבצע ניקיון יסודי לכל האלמנטים אשר בתוכה ולאחר מכן לתת לבריכה להתייבש בשמש מספר ימים.

יש הסוברים כי התקנת מערכת UV תחסל אצה חוטית זו, אך דבר זה אינו נכון כיוון שמערכת ה-UV משמידה את האצה הירוקה אשר מרחפת במים וגורמת למים להיות עכורים בצבע ירוק, ולא את האצה החוטית אשר "דבוקה" לדפנות הבריכה (לקריאה רחבה יותר עיין במאמר "מערכת UV").

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

אצה חוטית בבריכת דגים