052-220-5015

החלפת מים סילוק כלור ממי הברז ורעלים מהאקווריום

מדוע מחליפים את המים באקווריום:

הדגים אשר אנו מגדלים מייצרים פסולת ורעלים מומסים כדוגמת ניטריט, ניטראט אמוניה פוספאט וכדומה. נוסף על כך, שאריות מזון בתחתית האקווריום מתחילים תהליך של פירוק, צואת דגים וכדומה. האופן היעיל ביותר לסילוק הרעלים הללו הוא ע"י החלפת מים באקווריום (ישנם סופחים לסוגיהם אך לא יעילים כמו ההחלפה).

כתוצאה מהזנחת פעולת החלפת המים יווצרו רמות גבוהות של ניטראט ופוספאט, כך שהאקווריום יפתח המון אצות ועכירות במים. הדגים יכנסו למצב של סטרס ולאחר מכן יהיו פגיעים למחלות, קצב גדילתם של הדגים יפגע, וכן פגיעה במערכות רבייתם.

מינרלים במים חשובים לבריאות של הדג אך במשך הזמן הם מתכלים או מסוננים ממי האקווריום. לכן בהחלפת מים באקווריום אנו מחדשים את המינרלים שצורכים הדגים ומסלקים רעלים אשר הצטברו במים.

פעולת הוספת מים לאקווריום כפיצוי על אידוי אינה "החלפת מים" כיוון שהפסולת המומסת שבמים לא מתאדה אלא נשארת. דוגמא להמחשה היא מעולם הקולינריה: "צמצום יין" היא פעולה של אידוי וריכוז החומרים אשר נמצאים ביין (כמו סוכר וצבע) ואינם נעלמים בפעולת האידוי אלא הופכים למרוכזים יותר.
על כן, רק המים עוברים תהליך של אידוי (חוק בפיסיקה) וכל יתר הרעלים במים נשארים והופכים למרוכזים יותר בתוך האקווריום.

מדוע מוסיפים "אנטי-כלור" למי האקווריום:

מי הברז אשר זורמים אלינו לבית ולגינה מכילים בתוכם חומרים שונים כמו "כלור", "כלורין" ו- "כלורמין". מינון וריכוז חומרים אלו במים הוא לא קבוע והוא נמצא במי הברז בכדי לחטא את המים והמאגרים של חברת "מקורות" מחיידקים, מזהמים ויצורים מזיקים.
אם נשפוך לתוך דלי, מים מהברז, אזי יתנדף הכלור הנקי תוך מספר שעות של סחרור המים אך יתר החומרים כמו "כלורין" ו- "כלורמין" בנויים ממולקולות יותר עמידות ויציבות אשר יחזיקו מספר ימים.

בהחלפת מים קטנה באקווריום או בבריכה אין די כלור כדי להרוג מייד את הדגים אך ייגרם נזק מצטבר. הכלור והמתכות הכבדות פוגעים ברקמות של הדג ומזיקים לו. בנוסף הבקטריה שבפילטר תפגע מהכלור ונבחין בצניחה של עשרות אחוזים ביעילות סילוק החנקות הרעילות ע"י הפילטר. (ראה מאמר "סייקל – מחזור החנקן").

לעיתים נדירות ישנה רמה גבוה מאוד של כלור במי הברז עקב חיטוי יסודי של חברת מקורות – כמות שכן עלולה לגרום למותם של דגי הנוי כיוון שהכלור במים נקשר בזימים של הדג על חשבון החמצן המומס וקשה לדג לקלוט חמצן אז התוצאה היא חנק. וזו אגב הסיבה לכך שאם נשכח ברז מים פתוח למשך שעות רבות בבריכת הנוי או באקווריום הדגים עלולים למות כולם (בלי קשר להצפה).

הפתרון לנטרול החומרים הללו ממי הברז הוא שימוש בתכשיר אנטי-כלור בכל החלפת מים באקווריום. בנוסף אפשר להתקין בברז הראשי של הבית או בברז ספציפי מערכת של "סינון מי ברז".

איך מבצעים החלפת מים באקווריום, ואופן השימוש באנטי-כלור:

החלפת מים באקווריומים קטנים עד 300 ליטר:
נכין מבעוד מועד דלי סטרילי או מיכל מים קצת גדול יותר עם מי ברז בטמפרטורה זהה לאקווריום. מומלץ להחליף כ-20% מים מתכולת האקווריום אחת לשבוע/שבועיים בהתאם לעומס הדגים במערכת. נוסיף לתוך דלי המים את תוסף האנטי-כלור לפי המינון הרשום על הבקבוק, נערבב את המים בדלי למשך דקה אחת, ולאחר מכן נמתין ללא מגע כ-10 דקות עד שהכלור יתפוגג. לאחר ההמתנה ננתק מהחשמל את הפילטר וגוף החימום. כעת נרוקן מהאקווריום כמות מים זהה לזו אשר נמצאת בדלי – רצוי להוציא את המים מהאקווריום ע"י שאיבות רפש מהקרקעית וכך בו-זמנית נטפל גם ברפש הכלוא בין החצץ בקרקעית. לאחר מכן נשפוך באיטיות את המים החדשים לתוך האקווריום. לסיום נחבר לחשמל את הפילטר וגוף החימום.

החלפת מים באקווריומים גדולים מעל 300 ליטר:
ננתק מהחשמל את פעולת הפילטר, המשאבות וגוף החימום. לאחר מכן נוציא מהאקווריום את כמות המים שנרצה להחליף– מומלץ כ-20% מים מתכולת האקווריום אחת לשבוע/שבועיים בהתאם לעומס הדגים במערכת. רצוי להוציא את המים מהאקווריום ע"י שאיבות רפש מהקרקעית וכך בו-זמנית נטפל גם ברפש הכלוא בין החצץ בקרקעית. לאחר מכן נזרים לתוך האקווריום מים בעזרת צינור מים בזרימה חלשה ואיטית (מילוי אותה כמות המים שהוצאו בתוך 10 דקות). בעת המילוי נשים לב כי טמפרטורת המים המוזרמים זהה ככל האפשר לטמ' בתוך האקווריום. מייד לאחר המילוי נוסיף לתוך מי האקווריום את תוסף האנטי-כלור לפי המינון הרשום על הבקבוק וע"פ תכולת המים של כל האקווריום. לסיום נחבר לחשמל את הפילטר וגוף החימום.

מאמר זה נכתב על-ידי "מנדרין – אקווריומים ובריכות נוי".
לקריאת מאמרים מקצועיים נוספים – לחץ כאן

איך לעשות החלפות מים באקווריום