052-220-5015

בניית אקווריום צמחייה

אקווריום צמחייה טבעית הוא מבין האקווריומים המרשימים ביותר שקיימים בתחביב גידול דגי-הנוי ומהווה קפיצת מדרגה במעבר מאקווריום המים המתוקים הנפוץ. עולם זה שופע צמחי מים מסוגים שונים ומיוחדים אשר גדלים ומתפתחים אצלנו בתוך האקווריום בבית. אקווריום צמחייה מהווה פיסת טבע אמיתית המועתקת ממעמקי המים בנהר האמזונס ומקורות מים מתוקים נוספים ולכן עלינו לספק לצמחי האקווריום את תנאי הטבע וליצור מערכת ביולוגית נאותה בעזרת ציוד מתאים לצרכיהם. אם לא נקפיד על סיפוק תנאים אלו יחד עם תכנון נכון של בניית האקווריום וטיפול שוטף, צמחי האקווריום לא יוכלו לשרוד.

טרם ההחלטה על בניית אקווריום צמחייה טבעית חשוב מאוד לדעת כי הפעלת אקווריום מסוג זה דורש תחזוקה בתדירות גבוהה יותר, גיזום תקופתי וציוד ייעודי בתקציב כספי גדול יותר מאשר אקווריום המים המתוקים המסורתי, אך אין צורך לחשוש מבניית אקווריום צמחייה כאשר הוא מתוכנן כראוי ועם הציוד המתאים.

בשנים האחרונות חלו שינויים במבנה אקווריום הצמחייה: מעבר מנורות פלורסנטיות לנורות לד, תוספי דשן איכותיים יותר, מצע שתילה אינטרני ייעודי לאקווריומים צמחייה, בקרים בטיחותיים מכניים ואלקטרונים וכדומה. על כן מאמר זה מעודכן מאוד לציוד הטכנולוגי הקיים בשנים האחרונות.

מה ההבדל בין אקווריום צמחייה "הייטק" לאקווריום צמחיה "לווטק"

אקווריום צמחייה לוו-טק:, טכנולוגיה – Technology , נמוך- Low. כלומר אקווריום צמחייה אשר מבוסס על טכנולוגיה ברמה נמוכה וציוד בסיסי בלבד לקיום תנאים לצמחייה טבעית אשר קלה לגידול ועמידה.
אקווריום צמחייה היי-טק: טכנולוגיה – Technology , גובה- High. כלומר אקווריום צמחייה אשר מבוסס על טכנולוגיה ברמה גבוהה עם ציוד מתקדם יותר לקיום תנאים לצמחייה טבעית קשה לגידול ונחשבת למרהיבה במיוחד. דורש תקציב כספי התחלתי גבוהה מאשר קודמו.

מהו הציוד לבניית אקווריום צמחייה :

אקווריום :
במידות של אקווריום צמחיה יש שיקולים שצריך לקחת בחשבון:

אורך אקווריום צמחייה – מידת האורך לא משמעותית עבור הצמחים עצמם וניתן לבנות אקווריום צמחייה בכל מידת אורך אשר תרצו אך יש לקחת בחשבון שככל שהאקווריום ארוך יותר כך נצטרך להשקיע יותר בציוד ובתחזוקה.

רוחב אקווריום צמחייה – מידת הרוחב משפיעה על כמות גופי התאורה שנצטרך לספק לצמחייה באקווריום. בנוסף הרוחב הוא זה אשר מכתיב לנו את ה-דירוג" של הצמחים וכמה סוגים של צמחים ניתן יהיה למקם בקדמת האקווריום ועד לגב האקווריום. ההגדרה של "דירוג" היא האפשרות לשתול צמחים נמוכים בקדמת האקווריום, ולאחריהם צמחים בגובה בינוני, ולאחריהם צמחים גבוהים. דירוג זה מעניק נופך אמיתי של אקווריום צמחייה מסודר ונעים לעיניים לעומת "ג'ונגל" סבוך בעלים וגבעולים.

דוגמאות לדירוג: בניית אקווריום צמחייה צר במידת רוחב של עד 30 ס"מ יאפשר לשתול סוגי צמחים בודדים עם "דירוג" ברמה נמוכה לעומת בניית אקווריום צמחייה רחב יותר במידת רוחב של 35-40 ס"מ אשר יאפשר לשתול סוגי צמחים רבים יותר עם "דירוג" ברמה בינונית, וכן הלאה עד מידת רוחב של 60 ס"מ.

גובה אקווריום צמחייה- מידת הגובה משפיעה על סוגי הצמחייה שניתן לגדל באקווריום וגם בכמות התאורה שתידרש. למשל באקווריום צמחייה גבוה, התאורה אמורה לחדור את כל עומק המים ולהתפזר באופן איכותי על הצמחים, ולכן נצטרך להשקיע בתאורה איכותית בעלת עוצמה (לרוב, אלו נורות מסוג LED).

לדוגמא בניית אקווריום צמחייה נמוך במידת גובה של עד 40 ס"מ: נפחית 10 ס"מ גובה של מצע לצמחייה, יותיר לנו מים בגובה של 30 ס"מ אשר מגביל אותנו בסוגי הצמחייה שאותה ניתן לגדל באקווריום כיוון שהיא תהיה גדולה מדי ותדרוש תחזוקה וגיזום בתדירות גבוהה. לעומת זאת בניית אקווריום צמחייה במידת גובה של 60 ס"מ (מומלץ): נפחית 10 ס"מ גובה של מצע לצמחייה, יותיר לנו מים בגובה של 50 ס"מ אשר מאפשר לנו לשלב סוגי צמחייה מגוונת לאקווריום הצמחייה ותדרוש תחזוקה וגיזום בתדירות נוחה יותר. לעומת זאת בניית אקווריום צמחייה במידת גובה של 70-80 ס"מ: נפחית 10 ס"מ גובה של מצע לצמחייה, יותיר לנו מים בגובה של 60-70 ס"מ אשר אומנם מאפשר לנו לשלב סוגי צמחייה מגוונת אך ישנו צורך בתאורה עוצמתית ואיכותית במיוחד ויהיה קשה יותר לטפל ולגזום את הצמחייה באקווריום (בלתי אפשרי להכניס יד לעומק 70 ס"מ ובאותו הזמן לראות מבעד הזכוכית מה ואיך לגזום או לשתול) לכן נעזר בכלי גיזום ייעודיים.

מערכת C02 לאקווריום צמחייה (פד"ח- פחמן דו-חמצני) :

פחמן דו-חמצני (CO2) הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר בבניית אקווריום צמחייה הייטק (המורכב יותר). ה- CO2 הוא גז המאפשר לצמחים באקווריום הצמחייה לקיים "פוטוסינתזה" מתחת למים. תהליך הפוטוסינתזה הוא תהליך הפקת אנרגיה ותרכובות אורגניות כתוצאה מקליטת אור ופחמן דו-חמצני CO2 אשר מאפשר לצמחים להתפתח, לצמוח ולשמור על בריאותם. בדיוק כמו הצמחייה הגדלה על היבשה גם הצמחייה התת מימית צורכת פחמן דו-חמצני מומס ומשחררת חמצן כתוצר לוואי. בתוך אקווריום הצמחייה ניתן להבחין בתופעה מרתקת זו של שחרור החמצן מהצמח ושמה הוא "פירלינג" כאשר בועות חמצן קטנטנות משתחררות מעלי וגבעולי הצמחייה כלפי מעלה.

בבניית אקווריום צמחייה לווטק (הפשוט יותר) עם דגים לא מוסיפים גז CO2 באופן מלאכותי, אך הוא מגיע ברמה נמוכה מפירוק חומרים אורגניים שבאדמה, כמו מזון דגים, צואת דגים, עלים וכדומה. בתהליך הפירוק של החומרים הללו נוצר גז CO2 אשר מספיק לגידול של צמחים עמידים וחזקים לעומת אלו שניתן לגדל באקווריום צמחייה הייטק.

מערכת CO2 מורכבת ממספר רכיבים אשר יחדיו מחדירים למים CO2 ברמה הדרושה ובקצב קבוע אך יש לעקוב אחר המדדים הרלוונטיים שהם חומציות PH, קשיות KH ורמת ה־CO2 המומס במים, כיוון שישנה חשיבות לאיזון בין הערכים הללו. ככל שרמת החומציות ורמת הקשיות נמוכות יותר, כך רמת ה-CO2 בתוך המים גבוהה יותר. להרחבה אודות הרכיבים הקיימים במערכת CO2 לאקווריום צמחייה עיין במאמר: "מערכת CO2 לאקווריום צמחייה"

תאורה לאקווריום צמחייה :

לתאורה באקווריום צמחייה חשיבות רבה כיוון שהיא זו אשר מחליפה את אור השמש שבזכותו צמחים חיים ומתפתחים. צמחייה אשר קולטת את האור מתחילה את תהליך ה-"פוטוסינתזה" – הפיכת פחמן דו חמצני לאנרגיה ומקור פחמן המשמשים לגדילת הצמח.

ישנם 2 סוגים עיקריים של גופי תאורה מיועדים לבניית אקווריום צמחייה: הראשונה היא תאורת T5 (בתוספת רפלקטורים למקסום כמות האור) אשר יש להחליפה אחת למספר חודשים ומתאימה לאקווריומים עד גובה 60 ס"מ. בנוסף תאורה מסוג זה פולטת חום רב וכדאי שלא להתקינה באקווריום ללא עזרים כמו מאווררים מיוחדים או מקרר ייעדי לאקווריום צמחייה. הסוג השני של התאורה לאקווריום צמחייה היא תאורת LED אשר יקרה יותר אך אורך חיי הנורות הוא גבוה יותר והן מסוגלות להאיר אקווריומים עמוקים יותר מ-60 ס"מ. רמת החום שהן מפיצות הוא נמוך משמעותית ביחס לנורות ה-T5 וגם האור הנפלט ממנה הוא מרוכז ואינו נשבר כאשר חודר את המים, כך שפיזור האור הינו יעיל יותר בניגוד לנורות הפלורסנטיות T5.

צבע התאורה באקווריום צמחייה- צבע האור הוא בעיקרו אור יום לבן שמסומן כ"טמפרטורת צבע" בטווח 6,500K- 10,000K בשילוב גוון אדום (620-650NM) וגוון כחול (450NM). גופי תאורה LED אשר מיועדים לאקווריום צמחייה מגיעים כבר משולבים בגוונים אלו. גוון אור צהוב בלבד, למשל בטווח של 3,000K ומתחת הוא לא מדמה את אור השמש ולכן הצמחים באקווריום הצמחייה יתקשו להשתמש בו ביעילות לטובת תהליך הפוטוסינתזה.

זמן התאורה לאקווריום צמחייה – זמן האור נע בטווח של 8-10 שעות ביום, בתלות של כמות הצמחייה השתולה באקווריום, כמות ואופן הוספת חומרי דישון, והחדרת ה- CO2.

עוצמת התאורה באקווריום צמחייה – העוצמה תקבע ע"פ סוג התאורה שצוינה לעיל. בנורות פלורסנטיות T5 העוצמה תימדד ע"פ צריכת החשמל של הנורה- וואט/W. לעומת זאת בנורת LED עוצמת התאורה הדרושה לאקווריום צמחייה תימדד ע"פ לומן/lm שהינה יחידת מידה של עוצמת האור הנפלטת מגוף התאורה.

עוצמת התאורה הדרושה באקווריום צמחיה מסוג לווטק:
תאורה פלורסנטית T5: עוצמה העומדת על כ- 0.5 וואט לליטר מי אקווריום.
תאורת לד: עוצמה העומדת על כ- 35-50 "לומן" לליטר מי אקווריום, ובהתאם לגובה האקווריום.
עוצמת התאורה הדרושה באקווריום צמחייה מסוג הייטק:
תאורה פלורסנטית: עוצמה העומדת על כ- 1-1.2 וואט לליטר מי אקווריום, ובהתאם לגובה האקווריום.
תאורת לד: עוצמה העומדת על כ- 90-120 "לומן" לליטר מי אקווריום, ובהתאם לגובה האקווריום.

מצע לאקווריום לצמחייה :

כמו הצמחים אשר גדלים ביבשה, גם הצמחייה באקווריום זקוקה לאדמה (מצע) בכדי להשריש את שורשיהם ולהתייצב בצורה חזקה. תפקיד נוסף של מצע השתילה הוא לספק לצמחיית האקווריום מקור להספקת מזון, דשן ומינרלים חיוניים אשר נמצאים בתוכו, הן כתוסף דישון מלאכותי אשר הוחדר אליו והן כמצבור רפש המתפרק בקרקעית האקווריום.

שכבת המצע באקווריום צמחייה – בבניית אקווריום צמחייה עובי שכבת המצע צריכה להיות 7-10 ס"מ. חצץ רגיל שאנו מכירם מכל אקווריום מים מתוקים אינו מתאים לשמש כמצע לצמחייה לבדו כיוון שהרכב המצע צריך להיות אדמתי וספוג בדשן שמשתחרר באופן איטי לעומת החצץ הפשוט. המצע לאקווריום צמחייה יכול להיות בשכבה אחת או ב-3 שכבות. אם נחליט על שכבה אחת אזי המצע צריך להיות בעל גרגירים של 2 מ"מ שיעזור לקבע את הצמחים לאדמה.
אם נחליט על 3 שכבות אז הסדר יהיה כדלקמן: שכבת בסיס תחתונה: מצע שמטרתו לקבע את הצמחים לקרקעית האקווריום. שכבה אמצעית: מצע עם מבנה נקבובי אשר אידיאלי לצמיחה של השורשים ומדשן את הצמחייה לאורך זמן. שכבת כיסוי עליונה: 2-3 ס"מ של חצץ רגיל אינטרני (לא פולט מינרלים – למשל קוורץ או חלוקי נחל) "מאוורר" בגודל גרגר של 2-3 מ"מ כדי לאפשר זרימת מים, חמצן (בין היתר לחיידקים אירוביים אשר מפרקים רפש) ודשנים לתוך האדמה, וכן למנוע ציפה של מצע השתילה.

תוספי דשן לאקווריום צמחייה :

הדשן הוא המזון של הצמחים והוא מורכב מחומרים ומינרלים שונים עליהם מתבססים הצמחים באקווריום הצמחייה. החומרים המזינים הללו מגיעים מרוכזים (חלקם יחדיו וחלקם בנפרד) כ-תכשיר דשן אשר ניתן לרכוש בכל חנות לדגי-נוי. נוסיף אותם למי אקווריום הצמחייה בתדירות ובמינון המפורטות על גבי הוראות השימוש. לא מומלץ לעבור את המינון כיוון שעלול להיווצר חוסר איזון בין היצע (דשן) לביקוש (ע"י הצמחייה) וכך רמת הפוספאט והניטראט במים עלולים לעלות ונסבול ממכת אצות מסוגים שונים (אצה חוטית, אצה שחורה, אצה ירוקה, "ציאנו בקטריה" וכדומה)

צריכת הדשן אשר אנו מוסיפים למי אקווריום הצמחייה תלויה גם בדגי האקווריום – ככל שיש יותר דגים באקווריום, כך נדרש פחות דשן מלאכותי כיוון שהדגים עצמם מספקים את הדשן ע"י הפסולת שהם פולטים מגופם. עוד כלל באקווריום צמחייה הוא ככל שיש יותר צמחים באקווריום כך ישנה צריכת דשן גבוהה יותר, כמו כן ככל שהתאורה באקווריום חזקה יותר כך צמחיית האקווריום צורכת יותר דשן. כלל חשוב נוסף הוא לדשן אחרי החלפות מים ולא לפני.

חומרים הדשן נחלקים ל-2 קבוצות עיקריות. קבוצת ה-"מאקרו" שהינם חנקן (N), זרחן (P), אשלגן (K) וכו'. וקבוצת ה-"מיקרו" שהינם סידן (Ca), נחושת (Cu), מגנזיום (Mg), ברזל (Fe), בורון (B), כלוריד (Cl), מנגן (Mn), מוליבדן (MO) אבץ (Zn) וכו'.

פילטר לאקווריום צמחייה :

על הפילטר להעביר דרכו את כל מי האקווריום לכל הפחות 3 פעמים בשעה – לדוגמא באקווריום של 100 ליטר נשתמש בפילטר עם הספק של לפחות 300 ליטר בשעה (ל/ש). בבניית אקווריום צמחייה חשוב לשמור על רמת זרימה מאוזנת ולא חזקה מדי כך שתפגע בצמחים השתולים באקווריום אך יחד עם זאת שתצליח לסנן ביעילות עלים רקובים, צואת דגים, שאריות מזון וכל סוג אחר של רפש.

תפקידו של הפילטר לסנן את מי האקווריום בשלושה אופנים: סינון מכני , סינון כימי, וסינון ביולוגי וניתן לקרוא על כך בהרחבה במאמר: "בניית אקווריום מים מתוקים".

דגשים נוספים לגבי הפילטר של אקווריום הצמחייה: רצוי להשתמש בספוגים גסים ו-"מאווררים" לעומת "צמר פרלון" שהינו צפוף ועלול להיסתם מהר מעלים רקובים ורפש. בנוסף נמנע מסינון בעזרת פילטר "סאמפ" או תא "רטוב-יבש עליון" כ-פילטר של אקווריום צמחייה כיוון שבתהליך ערבוב מים עם האוויר תהיינה בריחה של גז CO2, לכן גם נמנע מיצירת זרימות בפני המים. כמו כן נשלול שימוש במדיות "סופחות" כגון "פחם פעיל", "סופח ניטראט", "סופח פוספאט" כיוןן שהינם סופחים אליהם דשן וחומרים אורגנים שמשמשים כמקור דשן לצמחייה באקווריום.

מערכת סינון UV לאקווריום צמחייה :

מערכת ה-UV מתחברת לצינור חזרת המים הנקיים מהפילטר לאקווריום ועובדת באמצעות הזרמת מים אל תוך "קולונה" אטומה שבתוכה ישנה חשיפה אל מנורת UV אולטרה סגולה. נורה זו פולטת קרינה אשר משמידה את מה שעובר דרכה. איזון נכון בין עוצמת החשיפה ב-W ולבין זמן החשיפה (מהירות זרימת המים) הוא שייקבע את האפקטיביות. לנורה יתרונות רבים בנטרול אצות מרחפות במים אשר גורמת למים להפוך להיות עכורים ובצבע ירוק עקב שעות ועוצמת התאורה החזקה באקווריום צמחייה. כמו כן הנמערכת משמידה נבגי טפילים. את נורת ה-UV נחליף אחת לשנה. זהירות! חשיפה ישירה של בני אדם לנורה פועלת עלולה לגרום לעיוורון לכן אסור בשום אופן להפעיל את הנורה מחוץ לקונולה המגנה עליה. להרחבה ראה מאמר "מערכת UV".

מקרר לאקווריום צמחייה :

חובה רק בבניית אקווריום צמחייה הייטק. עבור אקווריומי צמחייה אמצעי הקירור מפני החום של חודשי הקיץ והחום הנפלט מהתאורה, הוא מקרר שישמור על טמפרטורה של 26 מעלות צלזיוס. מים חמים יותר מטמ' זאת יגרמו נזק וחוסר נוחות לצמחייה הרגישה באקווריום ה-הייטק. באקווריום לווטק לעומת זאת אפשר (אך לא רצוי) להגיע לטמפ' של 29 מעלות מה שאכן קורה בחודשי הקיץ לכן לא נהוג להתקין מקרר. המקרר הוא יחידת קירור ייעודית לאקווריומים עם מדחס ובעל שסתומי כניסה ויציאת מים. בתוכו יש מחליף חום שדרכו עוברים המים ומתקררים. את עוצמת המקרר מודדים ב"כוח סוס" כאשר החלש ביותר הוא 1/20 כוח סוס ועד ל-1 כ"ס ואף יותר. מקרר טוב ואיכותי אשר מותאם לגודל האקווריום מבטיח יעילות מקסימלית בקירור מי האקווריום וחסכון באנרגיה.

גוף חימום ומד חום לאקווריום צמחייה :

תפקידו של גוף החימום הוא לחמם את המים כאשר הטמפרטורה יורדת מתחת למעלות שקבענו מראש – 26 מעלות צלזיוס, וכך לדאוג שהטמפרטורה תישאר יציבה. הגוף חימום נמצא בתוך האקווריום הצמחייה בפינה נסתרת לעין. לגוף החימום יש תרמוסטט שתפקידו לווסת את עצמו כאשר חום המים הגיע לטמפרטורה הרצויה. באקווריום נשתמש בהספק של 1W לכל 1 ליטר מים. אין להשתמש בגוף חימום סדוק או עם חוט חשמל קרוע!. מד החום אף הוא נמצא בתוך האקווריום ותפקידו למדוד את טמפרטורת המים ולאפשר לנו בקרה על פעילות תקינה של גוף החימום.

כבל חימום תת קרקעי לאקווריום צמחייה :

הכבל ממוקם בתחתית האקווריום על הזכוכית ומעליו נמצאת שכבת המצע. תפקידו של כבל החימום התת קרקעי באקווריום צמחייה הוא לגורם לזרימה ותחלופת מים בתוך המצע ע"י הבדלי טמפרטורה בין מי האקווריום ולבין המים הכלואים בתוך המצע. זרימה זו מחדירה חמצן לשורשי הצמחים אשר מאפשר להם נשימה לצורך גדילה וצמיחה טובה יותר של הצמח. בנוסף החמצן עוזר גם ליצור סביבה נוחה להיווצרות בקטריות אירוביות (צורכות חמצן) אשר מפרקות חומרים רקב והפיכתם לחומרי דשן עבור הצמחייה. חשוב לציין שכבל חימום תת קרקעי הוא לא חובה באקווריום צמחייה ואף יש לו חיסרון כך שהוא גורם לחימום (זניח) של המים ללא בקרה (תרמוסטט).

דקורציה לאקווריום צמחייה :

בבנית אקווריום צמחייה קשה לוותר על אלמנט דקורטיבי. הדקורציה ממוקמת בקרקעית אקווריום הצמחיה כלפי מעלה וכוללת סלעים אינטרנטיים (לא פולט מינרלים- למשל סלעי דרכון או קוורץ), וגזעים או שורשים מסוגים שונים אשר מדמים מקור טבעי ומאפשרים לדגים מקום מחבוא ורבייה.

משאבת אוויר לאקווריום צמחייה :

תפקידה של משאבת האוויר באקווריום צמחייה הוא לדאוג לאספקת חמצן לדגי האקווריום בשעות ללא תאורה כאשר הצמחייה לא מבצעת תהליך של "פוטוסינתזה" שגורם לפליטת חמצן מן הצמחייה למים. בנוסף, בשעות ללא תאורה הדגים וגם הצמחים צורכים חמצן וזה מוריד את אחוז החמצן המומס במים וכך מסכן את דגי הנוי החיים באקווריום.

לעומת זאת, בשעות התאורה כאשר יש באקווריום הצמחייה זרימה מיציאת המים של הפילטר כלפי פני המים, יחדור חמצן למים ברמה מספיקה. כך נמנע משימוש במשאבת האוויר (בשעות התאורה) אשר לא "תפריע" לפעולת קליטת ה- CO2 ע"י הצמחייה – כיוון שככל שיש עודף חמצן מומס במים כך רמת הפד"ח יורדת.

לכן נפעיל את משאבת האוויר רק בשעות ללא תאורה וכאשר ברז ה- CO2 נסגר (רצוי ע"י טיימרים אוטומטיים למניעת סיכון). בהרחבה ניתן לקרוא מאמר: "כיצד דגים נושמים".

כלי ניקוי ותחזוקה לאקווריום צמחייה :

אביזרים לאקווריום צמחייה הופכים את פעולת גידול הצמחים לפשוטה ונוחה יותר. תפקידם למנוע ככל האפשר הכנסת ידיים לתוך מי האקווריום ולהקל עלינו את התחזוקה והגיזום התקופתי. בין האביזרים הללו: כלי גזימה, כלי שתילה, מספריים, מלקחיים וכדומה.

 

לסיום נדגיש כי הבסיס להקמת אקווריום צמחייה הוא הקמת אקווריום מים מתוקים ולכן אם הנכם בשלב ראשוני של התחביב כדאי ורצוי שתבססו את הידע שלכם לפי המאמר "בניית אקווריום מים מתוקים".

הקמה של אקווריום צמחייה טבעית הוא אפשרי ונוח לתפעול כאשר הוא בנוי כראוי ומכיל את הציוד המתאים. לכן בעת בניית אקווריום צמחייה או בעת תחזוקת אקווריום צמחייה רצוי מאוד להיעזר בליווי צמוד של איש מקצוע המחזיק בידע ובניסיון, ועל כן מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בכדי לקבל פרטים נוספים אודות האופציה להכניס את פיסת הטבע הירוקה לביתכם.

בניית אקווריום צמחייה טבעית